Om oss: Polaris Media og Amedia blir med som eiere av Faktisk.no
Polaris-sjef Per Axel Koch og konsernsjef Are Stokstad i Amedia.
Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Styrker samarbeidet om faktasjekk av samfunnsdebatten i Norge.

To av Norges største mediekonsern, Polaris Media og Amedia, blir med som eiere av Faktisk.no. Dermed styrkes samarbeidet om Norges første rendyrkede redaksjon for faktasjekk.

– Vi er imponert over hvilken viktig rolle Faktisk.no har fått på kort tid, og vi ser frem til å bli en del av den videre utviklingen av Faktisk.no, sier konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media.

Samarbeid mellom konkurrenter

Faktisk.no ble lansert som eget ideelt selskap og uavhengig redaksjon 5. juli i fjor. Konkurrentene VG, Dagbladet, NRK og TV 2 står bak prosjektet. Nå vil Polaris Media og Amedia gå inn som likeverdige eiere sammen med de øvrige fire.

Anders Opdahl, konserndirektør i Amedia.
Anders Opdahl, konserndirektør i Amedia. Foto: Jan-Morten Bjørnbakk / NTB scanpix

– Faktisk.no bidrar betydelig til hygienen i den norske offentligheten i en tid hvor denne er utsatt. Vi er imponert over hva man har fått til på kort tid, og tror samtidig vår naturlige tilslutning kan bidra til å styrke prosjektet gjennom vår dype og sterke tilstedeværelse over hele Norge, sier konserndirektør Anders Opdahl i Amedia.

Amedia er Norges nest største mediekonsern med 64 lokalmedier fra Honningsvåg i nord til Tvedestrand i sør. Polaris Media består av 35 mediehus fra Nordvestlandet til Finnmark, med Adresseavisen, Sunnmørsposten og Romsdals budstikke som de største mediene. Vanligvis er de konkurrenter, men om Faktisk.no vil de samarbeide.

– Norsk mediebransje bør samarbeide der det er mulig, og konkurrere når det er riktig. Det brede faktisk.no-samarbeidet indikerer at vi greier det første. Og det brede nyhetstilbudet i Norge taler for seg selv, sier Opdahl.

– Favner hele Norge

Å få inn flere eiere og samarbeidspartnere har vært et uttalt mål for prosjektet.

– Vi er utrolig fornøyd med at eierskapet til en så viktig redaksjon blir bredere, og at vi nå har Norges seks største medieselskaper i ryggen. Denne utvidelsen gir ytterligere troverdighet og tyngde til Faktisk. Med Amedias og Polaris sterke distriktsposisjoner, får vi i enda større grad en tjeneste som favner hele Norge. Jeg er utrolig stolt over hva Faktisk har fått til på under et år, sier styreleder i Faktisk.no, Helje Solberg.

I redaksjonen ønskes de nye eierne velkommen. Å få en bredere lokal forankring i hele Norge vil være en klar fordel. Ikke minst i arbeidet opp mot neste års kommunevalg.

– Vi er utrolig stolte over at Polaris Media og Amedia vil være med på å utvikle Faktisk.no og styrke kampen for kildekritikk i samfunnsdebatten sammen med oss. Det er en drøm å få dem med på laget. Med lokal forankring gjennom nær 100 lokale- og regionale medier, vil dette bli en kraftfull og spennende allianse, sier ansvarlig redaktør i Faktisk.no, Kristoffer Egeberg.

Om Faktisk.no

Faktisk.no AS er en ideell organisasjon og uavhengig redaksjon for faktasjekk av samfunnsdebatten og det offentlige ordskiftet i Norge. Redaksjonen ønsker å bidra til en åpen, inkluderende og faktabasert offentlig samtale. Vi skal også avdekke og forhindre spredningen av oppdiktede meldinger som utgir seg for å være ekte nyheter.

Utenom driftsstøtte fra eierne, har redaksjonen fått finansiell støtte fra stiftelsen Fritt Ord, Dagbladets stiftelse, Stiftelsen Tinius og Facebook. I tillegg samarbeider Faktisk.no med NTB og Retriever om distribusjon og databasetilgang.

Embed