19. oktober 2018
Nei, Norge skal ikke investere 800 millioner kroner i bitcoin-program
Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
Påstand
Det norske finansdepartementet varsler 100 millioner dollars investering i bitcoin-program
Konklusjon

Dette er en oppdiktet historie fra ende til annen. Intervjuet med finansminister Siv Jensen (Frp) har ikke funnet sted, og Finansdepartementet har ingen planer om å investere over 800 millioner kroner i dataprogrammet «Bitcoin Revolution».

Historien er tilsynelatende laget for å narre leseren til å registrere seg for et bitcoin-produkt. Etter at Faktisk.no kontaktet eieren av serveren dette var publisert fra, ble siden tatt ned. Kort tid etter dukket nesten like artikler opp på andre adresser. Da var den vinklet på statsminister Erna Solberg.

Det er også laget Facebook-innlegg og oppdiktede artikler der en rekke kjente norske personer misbrukes for å «selge» det samme produktet.

Venner lar ikke venner tro på usannheter. Del fakta.
Gjennomgang

I en artikkel som gir seg ut for å være fra CNN står det at Siv Jensen bekrefter at Norge skal investere 100 millioner dollar - rundt 800 millioner kroner - i et bitcoin-program. Den engelske tittelen er:

The Royal Norwegian Ministry of Finance Announces $100 Million Investment Into Public Bitcoin Platform

Programmet heter ifølge nettstedet «Bitcoin Revolution», og det er ikke måte på hvor entusiastisk finansminister Siv Jensen er til denne pengemaskinen.

I artikkelen gjengis et møte med Siv Jensen slik:

Etter intervjuet demonstrerte statsråd Jensen hvordan Bitcoin Revolution virker. Det var som å se et mirakel for første gang. Dataprogrammet tjente penger på autopilot. Siv hadde så stor tiltro til programmet at hun tilbød et gratis medlemskap slik at vi kunne gjøre egne uavhengige tester, det gjorde vi.

Det står at Norge var en tidlig investor i bitcoin, og bare det siste året har tjent en halv milliard dollar på kryptovalutaen.

Artikkelen har utløst 390 kommentarer, delinger og reaksjoner blant leserne på Facebook. Av disse er 188 delinger.

I en annen versjon av den samme artikkelen fremstår den som publisert av den amerikanske tv-kanalen og økonominettstedet CNBC.

- Falsk nyhet

Faktisk.no har spurt finansdepartementet om Siv Jensen har blitt intervjuet av CNN eller andre om en norsk investering i bitcoin, eller i programmet «Bitcoin Revolution».

Svaret fra kommunikasjonsrådgiver Helene Megaard er kort:

Dette er falske nyheter.

Registrert i Malaysia

Nettsiden framstår utad som en genuin CNN-artikkel, men nettadressen er en underside av bougispace.com. Det ser du lett i adressefeltet:

På dette nettstedet er det oppgitt en e-post adresse, men en henvendelse dit har ikke blitt besvart. Ifølge kontaktinformasjonen på nettstedet holder de til i Los Angeles, USA. Faktisk.no har ringt nummeret som oppgis uten at noen tar telefonen.

Men domenet bougispace.com ligger på en IP-adresse som er registrert på firmaet Aureas Media Sdn Bhd og privatpersonen Roland Lai Yuen Foo i Kuala Lumpur i Malaysia.

Foo skriver i en melding til Faktisk.no at han ikke er ansvarlig for innholdet på siden.

- Jeg tilbyr bare backend-tjenester (server, hosting, domain), skriver han i en melding.

Han skriver at siden tilhører en kunde som leier server-plass hos han, og at han vil ta kontakt med kunden sin om innholdet.

Foo har ikke kommet tilbake til Faktisk med opplysninger om den eller de som skal ha publisert artikkelen.

Salgsplakat

Artikkelen er signert av Seth Fiegerman. Han er en «ekte» teknologi-reporter hos CNN. Faktisk.no har tatt kontakt med Fiegerman, men foreløpig har han ikke besvart henvendelsen.

Fiegermans navn ble også satt på en liknende artikkel som vi faktasjekket i februar:

Den gangen var artikkelen en dårlig skjult reklame for produktet Hawkcode - et program det ble påstått var utviklet av fysikeren Stephen Hawking. Det sto at programmet automatisk handler Bitcoin til påstått stor gevinst.

Nå fremstår intervjuet med Siv Jensen som en fordekt salgsplakat for å lure leserne til å registrere seg for å ta i bruk et svært liknende produkt - Bitcoin revolution.

Falske personer

På nettsiden er det ikke mindre enn 17 linker til dette produktet. Alle lenkene på siden, inkludert navnet og Twitter-lenken til «journalisten» går til samme nettside. Der kan du registrere deg, og etter sigende endre livet ditt og bli den neste millionæren.

Norske brukere vil på nettsiden se at Morten K. fra Stokke har tjent over 104 000 kroner, at Janne B. fra Trondheim har tjent over 58 000 kroner, at Knut I. fra Harstad har tjent over 84 000 kroner og at Nina K. fra Oslo har tjent over 68 000 kroner.

Skjermdump fra the-bitcoin-revolution.org

Landtilpasset

Men brukere som går inn på siden fra andre land, får andre vitnemål om hvor mye som er tjent. Ved pålogging via amerikansk IP-adresse har Morten fra Vestfold blitt til Mark fra Texas, Janne fra Trøndelag er blitt til Jennifer fra California, Knut fra Troms er blitt til Ernst fra Utah, og Nina fra Oslo har byttet navn og blitt Jane fra Texas.

Ved innlogging via amerikansk server.
Ved innlogging via amerikansk server.

Bildet av Morten fra Stokke er også brukt på en nettside for et annet «bli rik raskt»-produkt. Der heter han Jackson C. Bildet er også blitt brukt som profilbilde på flere Twitter-profiler som nå er stengt ned av Twitter. I juni stengte den amerikanske nettgiganten 70 millioner kontoer de mente var falske.

Bildet av Janne B fra Trondheim er i både rettvendt og speilvendt versjon brukt på en lang rekke nettsider, alt fra jobbsøkerprofiler til artikler om hvordan vinne eks-en tilbake.

Byttet ut Siv med Erna

Dagen etter at Faktisk.no skrev til Bougispace.com og malaysieren som eier serveren de benytter, er nettsiden tatt ned.

I stedet har det blitt publisert en svært lik artikkel som også spres på Facebook. Også denne gir seg ut for å være fra CNN, men elementene med Siv Jensen-intervjuet er byttet ut. I stedet har de satt inn et bilde av statsminister Erna Solberg.

Innholdet i artikkelen er nå at halvpartene av formuen til det norske finansdepartementet er investert blokkjede-teknologi.

Avtalen med «Bitcoin Revolution», som i den første versjonen var på hundre millioner dollar har nå blitt en avtale på 250 millioner dollar.

Den nye artikkelen med Erna Solberg er publisert på Facebook-kontoen til Bare Discovery. I kommentarfeltet er det en god del brukere som gjennomskuer bløffen, men en god del tror åpenbart også på artikkelen.

Den nye artikkelen gir seg også ut for å være fra CNN, men er publisert under nettadressene barediscovery.com og com-breakingnewstoday.com. Barediscovery.com har en del likhetstrekk med bougispace.com i oppbyggingen. Blant annet står det også her at nettstedet er lokalisert i Los Angeles, USA. IP-adressen til barediscovery.com er også registrert på en adresse som tilhører Roland Lai Yuen Foo i Malaysia.

Publisert på nytt

Like etter at vi publiserte denne faktasjekken, fredag 19. oktober, dukket en nesten helt lik artikkel opp på et nytt nettsted, Luxeupdates.com.

Nettstedet Luxeupdates.com er i likhet med de andre nettstedene også registrert på IP-adressen til Roland Lai Yuen Foo i Malaysia.

På Facebook har Luxeupdates en konto der de har betalt for utvidet spredning av artikkelen til personer mellom 41 og 55 år som snakker engelsk og bor eller oppholder seg i Norge.

I Facebook-innleggene blir bilder av både oljefondsjef Yngve Slyngstad og milliardær John Fredriksen brukt.

Kristian Valen og Vår Staude

I tillegg til prøve å narre brukerne med falske CNN-intervjuer med Erna Solberg eller Siv Jensen, er det laget en artikkel om komiker Kristian Valen. Nettstedet Theweeklymail.com har samme fonter og grafiske uttrykk som nrk.no. De skriver om hvordan Valen brukte programmet «Bitcoin Revolution» til å komme seg økonomisk på beina etter konkursen.

- Dette er fullstendig bløff og ulovlig markedsføring, skriver Valens advokat John Christian Elden i en sms til Faktisk.no.

I motsetning til de falske CNN-sakene, så er artikkelen om Valen publisert på norsk. I artikkelen omtales en opptreden Valen skal ha hatt på TV2-programmet «God Morgen Norge».

På nettstedet står det:

For å vise hvor kraftig plattformen er, overtalte Kristian Vår Staude til å sette inn 250 USD (ca. 2000 kr) direkte på TV-sendingen.
Skjermdump fra theweeklymail.com

Og programleder Vår Staude er sitert slik:

«Jeg har hørt om bitcoin og alle pengene du kan tjene, men jeg har aldri kjøpt noen. Jeg ante ikke hvor jeg skulle begynne. Dette var veldig lett. Jeg kan bare bruke kredittkortet mitt til å sette inn penger som programmet kjøper bitcoin for.»

På tre minutter hadde Staude, ifølge artikkelen, fordoblet beløpet hun satte inn. Etter fem dager hadde hun tjent 5189,24 kroner, står det.

I en sms til Faktisk.no bekrefter Staude at saken er oppdiktet.

- Jeg har aldri kjøpt eller anbefalt bitcoins, skriver hun.

Nettstedet ble etablert 27. september i år, og personene som gjorde det har gjemt seg bak en annonymitetstjeneste.

Også denne artikkelen er sponset på Facebook, nå fra kontoen Moment´s. Målgruppen er personer over 27 år som er bosatt i, eller nylig har besøkt, Norge.

Tilsvarende artikkel er diktet opp med investor Idar Vollvik. Denne er publisert på Minute-inc.com, med fonter og grafisk uttrykk som til forveksling likner NRK. Denne gis får også betalt spredning på Facebook.

Oppsummert

Nyhetsartikkelen som fremstår som et CNN-intervju med finansminister Siv Jensen er et falsum. Det samme gjelder den nyere artikler som finnes i noe forskjellige varianter der enten Erna Solberg eller Siv Jensen er brukt som illustrasjon.

Finansdepartementet avviser intervjuet fullstendig, og påstandene om norske investeringer i bitcoin og programmet Bitcoin Revolution er oppdiktet.

Det er også produsert oppdiktede artikler om at komiker Kristian Valen og investor Idar Vollvik sto fram på God Morgen Norge og fortalte om Bitcoin Revolution.

Formålet med alle artiklene er å lure lesere til å registrere seg for dette produktet.

Tilsvar

Nettstedene Bougispace.com og barediscovery.com har ikke besvart henvendeler fra Faktisk.no. Malaysieren Roland Lai Yuen Foo som eier serverplassen de benytter har heller ikke besvart henvendelser om innholdet på siden. Som gjengitt i gjennomgangen sier han at han ikke har noe ansvar for innholdet på nettstedene som kjøper server-plass.

Endringer
mode_edit
22. oktober 2018 kl. 16.18

Dette sitatet fra advokat John Christian Elden er lagt til: - Dette er fullstendig bløff og ulovlig markedsføring, skriver Valens advokat John Christian Elden i en sms til Faktisk.no.

I konklusjonsteksten er siste del endret fra:

«Kort tid etter dukket en svært lik artikkel opp på en annen adresse. Da var den vinklet på statsminister Erna Solberg».

Til:

«Kort tid etter dukket nesten like artikler opp på andre adresser. Da var den vinklet på statsminister Erna Solberg.

Det er også laget Facebook-innlegg og oppdiktede artikler der en rekke kjente norske personer misbrukes for å «selge» det samme produktet.»

mode_edit
22. oktober 2018 kl. 14.28

Følgende avsnitt er lagt til under mellomtittelen «Kristian Valen og Vår Staude»:

«Tilsvarende artikkel er diktet opp med investor Idar Vollvik. Denne er publisert på Minute-inc.com, med fonter og grafisk uttrykk som til forveksling likner NRK. Denne gis får også betalt spredning på Facebook.»

Under oppsummering er Vollviks navn lagt til i denne setningen:

«Det er også produsert oppdiktede artikler om at komiker Kristian Valen og investor Idar Vollvik sto fram på God Morgen Norge og fortalte om Bitcoin Revolution».

mode_edit
22. oktober 2018 kl. 13.35

Avsnittet med under mellomtittel «Kristian Valen og Vår Staude» er lagt til.

Under mellomtittel «Oppsummert», er dette lagt til: «Det er også produsert oppdiktede artikler om at komiker Kristian Valen sto fram på God Morgen Norge og fortalte om Bitcoin Revolution

Formålet med alle artiklene er å lure lesere til å registrere seg for dette produktet.»

mode_edit
22. oktober 2018 kl. 11.11

Avsnittet «Publisert på nytt» er lagt til etter at vi oppdaget at artikkelen spres seg på enda et nettsted, Luxeupdates.com. Dette nettstedet er også lagt til som avsender av påstanden.

Under «Oppsummert» sto først dette:

«Nyhetsartikkelen som fremstår som et CNN-intervju med finansminister Siv Jensen er et falsum. Det samme gjelder den nyere artikkelen med bilde av Erna Solberg».

Det er byttet ut med:

«Nyhetsartikkelen som fremstår som et CNN-intervju med finansminister Siv Jensen er et falsum. Det samme gjelder den nyere artikler som finnes i noe forskjellige varianter der enten Erna Solberg eller Siv Jensen er brukt som illustrasjon».

Faktasjekket av
Facebook

Denne faktasjekken er del av vårt samarbeid med Facebook.

Publisert
19. oktober 2018 kl. 09.57
Oppdatert
22. oktober 2018 kl. 16.35
Embed