8. august 2018
Nei, Greta (92) skal ikke kastes ut av pleiehjemmet fordi det skal bli asylmottak
Foto: Skjermdump/Angie's List og Facebook.
Påstand
Greta (92) kastes ut av pleiehjemmet – avdelingen skal bli asylmottak.
Konklusjon

Dette er en oppdiktet historie. Bildet av «Greta» er stjålet fra en amerikansk hjemmeside og Kasterud pleiehjem fins ikke. Heller ikke «avdelingsleder Margun Lavdal» eksisterer, og det er ikke oppgitt hvilken kommune pleiehjemmet skal ligge i. Nettstedet som har publisert saken er del av et norsk nettverk av løgnfabrikker.

Faktisk
helt feil
Venner lar ikke venner tro på usannheter. Del fakta.
Gjennomgang

Dagen etter at Faktisk.no faktasjekket en påstand fra Aftenstidende.com til helt feil, publiserte nettstedet enda en oppdiktet artikkel. Historien – som kan være vanskelig å skille fra en ekte nyhet – har tittelen:

Greta (92) kastes ut av pleiehjemmet – avdelingen skal bli asylmottak

Ifølge artikkelen har 92-åringen bodd på Kasterud pleiehjem siden 2005. Nå skal hun og de 14 andre beboerne kastes ut slik at avdelingen kan omgjøres til «et asylmottak for flyktninger hovedsakelig fra Syria». Avdelingsleder Margun Lavdal omtaler flyttingen som «en tragisk situasjon».

Aftenstidende.com er det siste tilskuddet i et nettverk av løgnfabrikker, som Faktisk.no tidligere har skrevet om. Hvis man scroller helt ned på nettsiden, ser man en advarsel om at «Aftenstidende publiserer humor og satire hver dag».

Det er imidlertid ingenting ved selve saken og dens utforming som minner om satire, eller som på noen måte klargjør at opplysningene ikke er virkelige. Artikkelen om Greta er et godt utgangspunkt for å lære hvordan man selv kan sjekke om slike historier stemmer.

Mye som skurrer

Faktisk.no har fått tips om artikkelen, og i kommentarfeltet er det personer som tror på historien. Men det er en rekke ting som skurrer:

1) Det står ikke hva Greta heter til etternavn. Redaktørstyrte medier bruker i de aller fleste tilfeller etternavn på dem som intervjues, særlig når de er avbildet i saken.

2) Kasterud pleiehjem eksisterer ikke. Når man søker på Google, er det bare artikkelen til Aftenstidende.com som kommer opp.

Foto: Skjermdump/Google.

3) Det står ikke i hvilken kommune Kasterud pleiehjem skal ligge i.

4) Haugesund tinnfabrikk, hvor Greta skal ha fått en yrkesskade i 1983, har aldri eksistert.

Foto: Skjermdump/Google.

4) Det finnes ingen Margun Lavdal, som skal være avdelingsleder ved pleiehjemmet.

Foto: Skjermdump/Google.

Stjålne bilder

Bildene i artikkelen er stjålet fra andre nettsteder. Ved å bruke Bings verktøy for bildesøk, ser vi at bildet av den eldre kvinnen tidligere er publisert på nettstedet angieslist.com. Angie’s List er en amerikansk nettkatalog, der brukere kan lese og skrive anmeldelser av ulike hjemmetjenester.

Bildet Aftenstidende.com har brukt er imidlertid speilvendt, slik at kvinnen er til venstre i bildet, og ikke til høyre, slik bildet på angieslist.com er.

Foto: Skjermdump/Angie's list.

Bildet av rullestolen i gangen er stjålet fra nettavisen iTromsø. Det kan man finne igjen ved å bruke Google bildesøk.

Foto: Skjermdump/Google.

Demenskollektiv ble ikke flyktningbolig

I artikkelen skriver Aftenstidende.com:

Dette er ikke første gang eldre blir kastet ut fra pleiehjem for å gjøre plass til flyktninger.

For å gi artikkelen et skinn av seriøsitet, henviser nettstedet til en ekte nyhetssak fra NRK. Saken fra 2015 omhandler et forslag om at sju leiligheter i et demenskollektiv i Drangedal kunne bli omgjort til bofellesskap for enslige, mindreårige flyktninger. Men forslaget ble trukket, og dette skjedde aldri.

Kommunalsjef i Drangedal kommune, Erling Laland, forteller til Faktisk.no at Lauvåsen bofellesskap fremdeles er boliger for demente.

– Vi fant andre løsninger for de mindreårige asylsøkerne, sier Laland.

Foto: Skjermdump/Varden.

Kjennetegn på løgnfabrikk

Aftenstidende.com ble registrert i Buskerud så sent som 30. juli i år. Navnet og logoen kan til forveksling minne om Aftenposten eller Stavanger Aftenblad – kjent som Aftenbladet på nett.

Går man på forsiden til nettstedet finner man ingen informasjon om hvem som står bak. Ingen av sakene er daterte, og de har heller ingen oppgitte artikkelforfattere. Bare ved å klikke seg inn i den lovpålagte personvernerklæringen, finner vi en kontaktadresse. Så langt har ikke Faktisk.no fått svar på henvendelser.

Nettstedet bærer alle kjennetegn som finnes for en klassisk løgnfabrikk:

  • Sensasjonelle overskrifter laget for å skape frykt eller oppstandelse.
  • Artiklene er dårlig oversatt fra utenlandske artikler eller kopiert fra norske.
  • Eksperter og intervjuer er diktet opp.
  • Utstrakt bruk av illustrasjonsbilder tatt i andre sammenhenger eller stjålet fra andre medier.
  • Man finner ikke den samme informasjonen på andre nyhets- eller nettsteder.
  • Nettstedet har et navn som assosieres med ekte nyhetsformidlere.
  • Journalisten er ikke navngitt.
  • Det er ikke oppgitt noen redaktør.
  • Det finnes ingen kontaktinformasjon til redaksjonen.

Samme nettverk

Aftenstidende.com er foreløpig det siste tilskuddet i et større nettverk av norske løgnfabrikker som har dukket opp den siste tiden. 19. juni publiserte vi en egen innsiktsartikkel om disse nettstedene, som sto bak Norges mest delte saker i mai i år.

Blant de aktive nettstedene i nettverket er Ukensnytt.com og Norsk Naturinformatikk. De bruker alle den samme Google AdSense koden, som betyr at pengene for annonsevisningene på alle de ulike nettstedene ender opp samme sted. Det er derfor stor grunn til å tro at de tilhører samme nettverk og at samme person eller personer står bak.

Også Ukensnytt.com er en løgnfabrikk som dikter opp artikler for viral spredning. 10. juli faktasjekket vi en artikkel fra dette nettstedet om «Roald (51) søkte om krisehjelp på NAV – fikk pantelapp på 2 kr av de ansatte».

Andre saker Ukensnytt.com står bak er:

  • Sverige: 6 år gammel flyktning viste seg å være 35 år gammel kortvokst fra Syria
  • Mann siktet for å voldta en ku – hevdet det var en reinkarnasjon av hans døde kone
  • Rolf (82) kastet ut av eldrehjemmet da han ukentlig hadde prostituerte på besøk

En annen faktasjekk av det samme nettverket var en sak om livsfarlige blekkspruter ved norske badestrender, publisert på nettstedet Norsk Naturinformatikk 18. juli. Også dette nettstedet er en løgnfabrikk, med saker som at rekordmange gigantiske brennmaneter inntar norskekysten i sommer, og om «Ekstremt giftig veps observert i Norge».

Sider du ikke kan stole på

Foto: Skjermdump/Facebook.

Artikkelen fra Aftenstidende.com er delt fra Facebook-sidene «Kundeservice». Dette er de samme Facebook-siden som også deler eller har delt saker fra en rekke viralsider du ikke kan stole på:

Innholdet på disse nettstedene spres flittig også i andre Facebook-sider:

Disse kan du heller ikke stole på.

Tilsvar

Faktisk.no har sendt e-post til den oppgitte kontaktadressen på Aftenstidende.com, men ikke fått svar.

Publisert
8. august 2018 kl. 09.45
Oppdatert
8. august 2018 kl. 10.11
Embed