1. desember 2017
Nei, dette er ikke Siv-Anette (21) fra Mjøndalen som skal åpne øyenbryn-klinikk
Foto: Skjermdump / eAvisa.com
Denne faktasjekken er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Påstand
Siv-Anette (21) fra Mjøndalen åpner egen øyenbryn-klinikk for jenter som trenger hjelp!
Konklusjon

Denne historien er rent oppspinn, noe Eavisa heller ikke legger skjul på. Eavisa formidler nemlig ikke nyheter, men underholdning, humor og satire. I en advarsel som ligger nederst på alle nettstedets sider, står det: «Ingen 'nyheter' eller bilder bør tas bokstavelig eller seriøst».

Venner lar ikke venner tro på usannheter. Del fakta.
Gjennomgang
Etter at Siv-Anette sluttet på videregående på grunn av den nye fraværsregelen har hun nå fått innvilget støtte fra NAV til å starte sin egen virksomhet. Siv-Anette skal starte egen øyebryn-klinikk i hovedstaden for å hjelpe unge jenter som sliter med stygge øyenbryn. «Jeg har alltid fått skryt for øyebrynene mine så derfor starter jeg denne klinikken» sier hun.

Slik starter en artikkel på Eavisa.com. Nettstedet oppgir å ha cirka 800 000 besøk hver måned, og omtaler seg selv som en «underholdningside med fokus på satire og humor». I tillegg kommer Eavisa med en klar advarsel til leserne sine:

Siden er kun ment og skrevet for å underholde samt sette satiriske og ironiske vinklinger på samfunnskritiske saker. Ingen «nyheter» eller bilder bør tas bokstavelig eller seriøst.

257 000 kroner fra Nav

Denne advarselen er det ikke alle som har fått med seg. I kommentarfeltet under artikkelen, er det flere som tror på historien om «Siv-Anette» og lar seg irritere kraftig av den. Særlig poenget om at hun skal ha fått 257 000 kroner av Nav for å starte egen virksomhet, og at det var morens kjæreste som ordnet støtten, ble dårlig mottatt av enkelte:

«Kjæresten til mamma jobber på Nav-kontoret og fikset det slik at jeg fikk støtte til å starte denne øyenbryn-klinikken så jeg er jo stolt over at jeg har fått til det», sier hun videre. Ja, kjenner man noen i Nav, får du penger. Om ikke er papirmølla et helvete for enhver jævel som forsøker å få mat i skrotten.

Da artikkelen ble delt i Facebook-gruppen «Vi som har fått nok av diktaturet på stortinget!», var det også en del i kommentarfeltet som tok innholdet for god fisk:

Kjæresten til moren skal miste jobben. Han har ikke lov å ha kontakt med henne på jobb siden de bor i samme hus. Og uansett, der ser dere, kjenner du en, ordner alt seg. Vi som søker ti ganger syntes dette ikke skal bli noe av.

– Viralt vås

I begge kommentarfelter var det også mange som påpekte at historien er oppdiktet, og at det Eavisa skriver ikke må tas alvorlig. Når Faktisk.no likevel velger å faktasjekke saken, er det fordi Eavisa av mange fortsatt blir oppfattet som et nettsted som formidler nyheter og ikke bare underholdning.

Dette har blitt problematisert flere ganger tidligere. I 2015 varslet for eksempel Eavisa om «rekordmange tilfeller av slanger i toalettet». Ifølge Dagbladet var dette dagens mest delte sak, og generalsekretæren i Norges Presseforbund omtalte den som «viralt vås».

Året etter ble solariumsvanene til «Turid (38) fra Halden» svært omdiskutert. Halden Arbeiderblad kunne imidlertid opplyse dem som måtte være i tvil om at saken var en ren bløff. Ifølge avisen var «Turid» i virkeligheten en amerikansk kvinne som gikk under kallenavnet «Tan Mom», og som risikerte fengselsstraff for å ha tatt med sin fem år gamle datter i solarium.

Vil bare få folk til å le

Bildet av det som skal være «Siv-Anette fra Mjøndalen« har blitt publisert en rekke ganger siden det først dukket opp på nettet i 2011. Eavisa brukte det både i en artikkel i mars og i en annen artikkel i juni i år. Det samme bildet har også versert i en rekke nettsaker om mislykkede øyenbryn og sminketabber.

Eavisa driftes av Fun Media Group AS. Daglig leder Joakim Elling Johansen sier til Faktisk.no at nettstedet gjør hva det kan for ikke å bli oppfattet som leverandør av falske nyheter:

Men uansett hvor godt vi merker og hvor satirisk og på spissen sakene skrives, er det alltid noen som insisterer på å bare lese overskriften. Vi har ingen intensjoner om at folk skal tro på det som står der, vi vil bare at folk skal le.
I så måte er det kun de som kommenterer saker de ikke leser, samt enkelte medier som kaller dette falske nyheter. Det er også etter min mening litt trist at en åpenbar humorside blandes inn i et så viktig tema som falske nyheter faktisk er.

Advarer leserne

Ifølge Johansen har eAvisa.com de siste fire årene tatt betydelige grep for at leserne skal forstå at det er humor, og ikke nyheter som formidles. Han viser til at alle saker merkes med enten «satire», «humor» eller «ironi», og at advarselen referert tidligere i denne faktasjekken, ligger i bunnen av hver eneste side.

I kommentarfeltene er det alltid cirka 50 prosent av dem som kommenterer som påpeker at dette er satire eller humor. I tillegg går vi aktivt inn og kommenterer selv. Dessverre er det fortsatt mange som skriver kommentarer uten å ha lest hele saken eller resten av kommentarfeltet.

Johansen viser til at andre medier også har omtalt sakene til Eavisa med humor, og at siden «i all ydmykhet, er et relativt kjent humornettsted». Målsetningen til Eavisa er ifølge Johansen å opprettholde posisjonen som Norges største nettsted for humor og satire. Artiklene deles bare på dedikerte humorsider på Facebook, og Johansen mener det er vanskelig å gjøre det enda klarere for leserne at det ikke er ekte nyheter som formidles:

Det eneste vi kan gjøre bedre nå, er å finne en automatisert løsning slik at sakene blir enda tydeligere merket som humor på Facebook, og på den måten hjelpe de som kommenterer saker de ikke leser best mulig.
For oss er det langt bedre å treffe med god humor enn med saker som mange tror er reelle nyheter. Lesere som begir seg inn på vår nettside vil i løpet av sekunder oppfatte at dette er en humorside.
Tilsvar

Daglig leder i Fun Media Group AS, som driver Eavisa, har kommet med tilsvar i selve faktasjekken.

Faktasjekket av
Publisert
1. desember 2017 kl. 13.02
Oppdatert
26. mars 2018 kl. 13.44
Embed