18. juli 2017
Historien om den døende CIA-agenten og sprengningen av WTC7 er ikke sann
Foto: U.S. Navy / Chief Photographer's Mate Eric J. Tilford
Denne faktasjekken er over 3 år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Påstand
Døende CIA-agent innrømmer: - Vi sprengte WTC7 11. september
Konklusjon

Historien om den døende CIA-agenten lar seg ikke dokumentere, og er en blåkopi av en annen udokumentert sak nettstedet postet 19. juni 2017 om en døende MI5-agent. Historien bygger på en kjent konspirasjonsteori som aldri har blitt bevist.

Venner lar ikke venner tro på usannheter. Del fakta.
Gjennomgang

Det var den kjente avismannen og IT-gründeren Truls Lie som videreformidlet den oppsiktsvekkende historien via Twitter. Han er i dag ansvarlig redaktør i månedsavisen Ny Tid, og har tidligere vært eier og ansvarlig redaktør i Morgenbladet og grunnlegger av og redaktør i den nordiske utgaven av Le Monde Diplomatique.

I twitterposten skrev Lie:

Just as we said in our Norwegian edition of Le Monde diplomatique -- in several investigative articles in 2002....

I posten deler redaktøren en historie fra det engelskspråklige nettstedet YourNewsWire.com med tittelen «CIA Agent Confesses On Deathbed: ‘We Blew Up WTC7 On 9/11’».

Med Lies kommentar og posting kan det oppfattes som om han går god for eller bekrefter påstanden i tittelen.

Lies twittermelding ble viet stor oppmerksomhet av andre på Twitter. Spesielt en rekke journalister og kommentatorer som reagerte på innholdet. Faktisk.no har fått flere tips om saken. Mange reagerer på at en så profilert norsk avisredaktør sprer det de oppfatter som en oppdiktet historie om et så alvorlig tema.

Dagens Næringsliv har fulgt opp hendelsen med uttalelser fra blant andre generalsekretær Elin Floberghagen i Presseforbundet og redaktør Bjørgulv Braanen i Klassekampen, som distribuerer Ny Tid.

Bygger på konspirasjonsteori

Historien Truls Lie delte kommer fra nettstedet YourNewsWire.com og er datert 13. juli. Den er formet som en nyhetsartikkel med bilde av det som fremstår som en syk gammel mann i en sykehusseng. Den handler om den angivelige døende 79 år gamle pensjonerte CIA-agenten Malcom Howard som etter å ha blitt utskrevet fra et sykehus i New Jersey med bare noen ukers forventet levetid, avslører å ha vært del av et oppsiktsvekkende komplott.

I saken hevdes det at Howard nå innrømmer at han var del av et CIA-lag som i årevis før terrorangrepene 11. september 2001 i hemmelighet plantet sprengladninger i World Trade Center 7 - den tredje og minst kjente bygningen i World Trade Center-komplekset som raste sammen etter terrorangrepene.

Saken bygger oppunder en av de mest kjente konspirasjonsteoriene knyttet til terrorangrepene i USA: At tvillingtårnene og nabobygget WTC7 raste sammen som følge av at forhåndsplantede sprengladninger.

Det er saker i den nordiske utgaven av Le Monde Diplomatique har hatt om temaet Truls Lie viser til i sin post. Etter mange år som eier og ansvarlig redaktør i Morgenbladet, solgte han avisen og opprettet en nordisk utgave av Le Monde Diplomatique i 2003. Som redaktør av denne, viet han blant annet hovedoppslaget til spekulasjoner om hvorvidt terrorangrepene var en innsidejobb utført av amerikanske myndigheter i juli 2006.

Dette bekrefter også Lie når Faktisk.no tar kontakt. Han sier:

Som privatperson delte jeg en sak fra YourNewswire.com, fordi innholdet lignet hva vi i Le Monde diplomatique i 2003 skrev om terrorangrepet og mistanken om en kontrollert nedrivingsaksjon.

Oppdiktede historier

Lie sier selv han ble skeptisk etter å ha fått flere reaksjoner på sin twitterpost. Etter noen timer bestemte han seg for å fjerne den. Han forklarer det slik:

Jeg syntes artikkelen var interessant på grunn av poenger om nedriving av WTC7 som de fleste ikke har hørt om. Men hvem som stod bak dette, om det var saudi-arabere, noen amerikanere eller andre, det har jeg ikke kunnskap om. Så tok det av i sosiale medier, og jeg fikk noen meldinger. Jeg innser at akkurat denne historien om den døende CIA-agenten sannsynligvis ikke er ekte, og at mannen trolig ikke finnes. Derfor fant jeg det best å slette dette private innlegget.

Selve historien om den døende CIA-pensjonisten i YourNewsWire.com lar seg ikke verifisere. Selve nettstedet figurerer på flere lister over kjente spredere av såkalte falske nyheter. Nettstedet har en egen seksjon viet til konspirasjonsteorier med overskrifter som «Mumifisert romvesen funnet i Peru» og «Lindsay Lohan: Pedofile driver Hollywood, og de drepte Heath Ledger». Her finnes også en historie fra 19. juni som er oppsiktsvekkende lik den om den pensjonerte og døende CIA-agenten: En pensjonert og døende britisk MI5-agent som angivelig innrømmer å ha drept prinsesse Diana.

Nettstedet var også blant de første som bygget oppunder en av de mest kjente oppdiktede sakene under den amerikanske presidentvalgkampen, den såkalte «Pizzagate»-saken som endte med et høyst reelt skytedrama ved pizzarestauranten «Comet Ping Pong»

To like agent-historier

De to artiklene som omtaler hver sin døende hemmelige agent med oppsiktsvekkende innrømmelser, er angivelig skrevet av samme artikkelforfatter. Utover dette er historiene påfallende like. Både ordvalg og setningsoppbygging er nesten identiske, hvor bare detaljer som navn, alder, bosted og selve innrømmelsen er forskjellig.

Hvert avsnitt starter og er bygget opp nesten likt. Begge de to agentene ble skrevet ut av sykehuset på en fredag, med beskjed om at de bare hadde uker igjen å leve. Den ene i New Jersey, den andre i London. Den ene er 79 år, den andre 80. CIA-agenten hadde 36 års tjenestetid bak seg, mens MI15 agenten 38 år osv. Slik fortsetter de nærmest identiske fortellingene. Mens amerikaneren var for patriotisk til å nekte ordren han fikk, var briten lite villig til å svikte kongen og fedrelandet.

Et annet fellestrekk er at historiene er vage. Det er ingen angivelser av hvilke sykehus de var innlagt på, hva de var døende av, hvor de bor, eller lignende. Det er verken video- eller lydopptak som understøtter historiene. Bildene fra sykesengen gir heller ingen indikasjon på om de er illustrasjonsbilder eller virkelig viser personene som omtales i historiene.

Det er heller ingen bekreftelser eller uttalelser fra CIA, MI5, andre myndigheter, sykehus, familie eller andre som kan bekrefte eller utfylle påstandene.

Det er forøvrig ingen andre organisasjoner, medier eller myndigheter som har sporet opp de aktuelle personene, eller på noen som helst måte har kunnet verifisere historiene. Likhetstrekkene, og mangelen på dokumentasjon tilsier at historien om CIA-agenten er oppdiktet.

Tilsvar

Truls Lie vedgår at historien han delte ganske sikkert var oppdiktet, men understreker at han ikke delte den som avismann, men som en nysgjerrig privatperson på ferie. Han sier de ulike teoriene rundt hva som skjedde 11. september 2001 lenge har interessert ham, og at det har vært noe han også jobbet med som redaktør av den nordiske utgaven av Le Monde Diplomatique.

Derfor var dette et privat lite hjertesukk. Så ser jeg at akkurat denne saken ikke kan være sann.

Faktisk.no har forsøkt å få kontakt med både skribenten bak de to agent-historiene og den ansvarlige bak nettstedet YourNewsWire. Ingen av dem har besvart våre henvendelser.

Faktasjekket av
Tema
Publisert
18. juli 2017 kl. 20.18
Oppdatert
19. juli 2017 kl. 11.49
Embed