6. september 2017
Nei, det finnes ingen døende agent som har tilstått drapet på prinsesse Diana
Faksimile: Norgesavisen.no
Denne faktasjekken er nesten 3 år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Påstand
MI5 agents tilståelse på dødsleiet: - Diana ble drept!
Konklusjon

Norgesavisen.no gjentar og sprer en oppdiktet historie som har sitt utspring fra et amerikansk konspirasjonsnettsted som er beryktet for å spre såkalte falske nyheter. Historien om den døende MI5-agenten er nesten identisk med en like falsk historie om en døende CIA-agent som Faktisk.no faktasjekket i juli. Da ble nettopp denne oppdiktede historien brukt som eksempel. Likevel er den reprodusert av Norgesavisen.no og gjenstand for betalt spredning på Facebook.

Venner lar ikke venner tro på usannheter. Del fakta.
Gjennomgang

Det er nettstedet Norgesavisen.no som denne uken bruker penger på å sponse og spre en oppsiktsvekkende historie på Facebook.

Med tittelen «MI5 agents tilståelse på dødsleiet: - Diana ble drept!», skriver nettstedet følgende i ingress og delingstekst på sosiale medier:

«Den pensjonerte agenten John Hopkins (80) kom med en tilståelse på dødsleiet: "Jeg drepte Diana"»

Historien handler om den 80 år gamle pensjonerte agenten John Hopkins fra den britiske sikkerhetstjenesten MI5, som på sitt dødsleie nå innrømmer å ha likvidert 23 personer på ordre fra myndighetene, inkludert prinsesse Diana som døde i en bilulykke 31. august 1997.

Historien skal ha det til at det var den britiske dronningens mann, prins Phillip, som ga ordren. Forøvrig skal agent Hopkins ha drept både brysomme journalister, politikere og fagforeningsledere sammen med sju andre agenter i perioden 1973 til 1999.

Den aldrende agenten skal ha kommet med sine tilståelser etter at han ble utskrevet fra et sykehus i London med kun uker igjen å leve.

Tidligere faktasjekk

Selve saken er utformet som en typisk nyhetsartikkel med et bilde av prinsesse Diana, med et innfelt bilde av noe som fremstår som en gammel og syk mann i en seng. Det fremstår som om over 10 000 har lest saken, basert på en egen teller i artikkelmalen.

Som artikkelforfatter står «Redaksjonen», noe vi kommer nærmere tilbake til. I selve saken er det ikke angitt noe tid eller sted for intervjuet med agenten. Det står heller ikke hvilket sykehus han ble utskrevet fra, eller hvilken lidelse som har gitt ham kun uker igjen å leve.

Nederst i saken er det oppgitt en kilde, med lenke til en sak på nettstedet YourNewsWire.com, datert 19. juni i år. Den har tittelen «Retired MI5 Agent Confesses On Deathbed: ‘I Killed Princess Diana’». Saken i Norgesavisen.no fremstår som en ren avskrift av denne.

Selve nettstedet YourNewsWire.com figurerer på flere lister over kjente spredere av såkalte falske nyheter. Nettstedet har en egen seksjon viet til konspirasjonsteorier med overskrifter som «Mumifisert romvesen funnet i Peru» og «Lindsay Lohan: Pedofile driver Hollywood, og de drepte Heath Ledger». Her finnes også en historie med tittelen «CIA Agent Confesses On Deathbed: ‘We Blew Up WTC7 On 9/11’» datert 13. juli i år.

Det var denne historien Ny Tids redaktør Truls Lie delte på Twitter 17. juli, og som ble gjenstand for en faktasjekk hos oss med vurderingen «Faktisk helt feil»

Nettstedet YourNewsWire.com var også blant de første som bygget oppunder en av de mest kjente oppdiktede sakene under den amerikanske presidentvalgkampen, den såkalte «Pizzagate»-saken som endte med et høyst reelt skytedrama ved pizzarestauranten «Comet Ping Pong».

Nettstedet har forøvrig nå skiftet navn til News Punch, der alle lenker til de gamle sakene rutes videre til URLen newspunch.com.

To like agent-historier

Ser man nærmere på opphavet til de oppsiktsvekkende agenthistoriene, må vi se nærmere på YourNewsWire.com. Artiklene om den døende CIA-agenten og den døende MI5-agenten er angivelig skrevet av samme artikkelforfatter. Utover dette er historiene påfallende like. Både ordvalg og setningsoppbygging er nesten identiske, hvor bare detaljer som navn, alder, bosted og selve innrømmelsen er forskjellig. 

Hvert avsnitt starter og er bygget opp nesten likt. Begge de to agentene ble skrevet ut av sykehuset på en fredag, med beskjed om at de bare hadde uker igjen å leve. Den ene i New Jersey, den andre i London. Den ene er 79 år, den andre 80. CIA-agenten hadde 36 års tjenestetid bak seg, mens MI15 agenten 38 år osv. Slik fortsetter de nærmest identiske fortellingene. Mens amerikaneren var for patriotisk til å nekte ordren han fikk, var briten lite villig til å svikte kongen og fedrelandet

Et annet fellestrekk er at historiene er vage. Det er ingen angivelser av hvilke sykehus de var innlagt på, hva de var døende av, hvor de bor, eller lignende. Det er verken video- eller lydopptak som understøtter historiene. Bildene fra sykesengen gir heller ingen indikasjon på om de er illustrasjonsbilder eller virkelig viser personene som omtales i historiene. 

Det er heller ingen bekreftelser eller uttalelser fra CIA, MI5, andre myndigheter, sykehus, familie eller andre som kan bekrefte eller utfylle påstandene. Den angivelige artikkelforfatteren eller ledelsen bak YourNewsWire.com svarer ikke på henvendelser.

Bildet som er brukt, både av YourNewsWire.com, Norgesavisen.no og en lang rekke andre nettsteder som har spredd historien, viser ikke noen døende agent, men stammer fra en artikkel i australske Daily Telegraph fra 2010 om den 87 år gamle krigsveteranen Kevin Park som ringte nødnummeret fra sykehussenga fordi han ikke fikk fatt i noen sykepleier.

Det er forøvrig ingen andre organisasjoner, medier eller myndigheter som har sporet opp de aktuelle personene, eller på noen som helst måte har kunnet verifisere historiene. Likhetstrekkene, og mangelen på dokumentasjon tilsier at historien om CIA-agenten er oppdiktet. 

Usignerte konspirasjoner og meninger

Norgesavisen.no er i seg selv ett nettsted som vier mye plass til konspirasjoner og usignerte og historier med uklart opphav og kildegrunnlag. Filter Nyheter har nylig ført nettstedet inn på sin liste over «De norske nettavisene du bør være på vakt mot i valgkampen», mens den profilerte norske faktabloggeren Gunnar Roland Tjomlid har slaktet faktagrunnlaget i flere saker fra nettstedet.

Nettstedet oppgir selv å være: «en uavhengig nettavis som setter kritisk søkelys på viktige tema som riksmedia ofte omtaler på en ubalansert og lite nyansert måte».

Det oppgis ingen redaktør eller eier. De fleste artiklene er usignerte. Såkalte frivillige kan angivelig bidra med artikler. Blant de siste nyhetssakene finnes en artikkel signert «Snorre Sturlason» om hvordan EU i 1995 signerte en hemmelig avtale med «araberstatene» om islamisering av Europa i bytte mot olje. Nettstedet har en sterkt islamkritisk dreining, der leserne oppfordres til å donere penger for å ikke «miste vårt dyrebare fedreland for alltid». I artiklene finnes tiggerbrev som:

La oss gå sammen om å sette en stopper for befolkningsutviklingen der vi går mot våre sikre død. Gi en donasjon til Norgesavisen.no og vi reinvesterer dine penger i markedsføring slik at vi når ut til flere med dette budskapet.

Norgesavisen.no er ikke registrert som selskap i Norge, og det er heller ikke oppgitt noen informasjon som forteller hvem eller hva eventuelle donasjoner eller innbetalinger går til.

Flere av sakene på nettsiden fremstår som en blanding av nyhetssaker, kommentarer og konspirasjoner. En hovedsak handler om hvordan Arbeiderpartiet og LO er den største «forbryterorganisasjonen» i Norge.

Hemmelig oppdragsgiver

Informasjon fra det norske nettregisteret Norid viser at Norgesavisen.no er registrert av selskapet Webkonsult AS som drives av 49-åringen Raymond Furre. Furre har tidligere promotert Norgesavisen.no på twitter ved å vise til blant annet lesertall og annen intern informasjon.

Når Faktisk.no tar kontakt, sier han imidlertid at verken han eller Webkonsult har noe med den daglige driften av nettstedet å gjøre. Han sier:

Mitt selskap laget siden dem tilbake i 2013. Jeg har tatt ansvaret for domenet og selve webutviklingen, men jeg kan ikke si hvem som er oppdragsgiveren. Så vidt jeg vet har de heller ingen redaktør.

Furre sier han kan formidle kontakt til de som står bak siden, men understreker at det ikke er noen garanti for at henvendelsen vil bli besvart.

Tilsvar

Det har ikke lykkes Faktisk.no å nå de som hevdes å stå bak nettstedet.

Faktasjekket av
Publisert
6. september 2017 kl. 16.23
Embed