10. juli 2018
Nei, Roald (51) fikk ikke en pantelapp på to kroner av Nav
Faksimile: Ukensnytt.com
Påstand
Roald (51) søkte om krisehjelp på NAV – fikk pantelapp på 2 kr av de ansatte.
Konklusjon

Verken Nav eller Fretex kan bekrefte historien. Det finnes ingen Roald (51) som nylig har mistet jobben i Fretex. Mannen på bildet er en amerikansk blogger. Navs «saksbehandlingsansvarlig» Cecilie Flessen finnes ikke i virkeligheten. Bildet av pantelappen er fra 2013 og ble tatt i en annen sammenheng. Butikken den kommer fra ble nedlagt i 2015.

Faktisk
helt feil
Venner lar ikke venner tro på usannheter. Del fakta.
Gjennomgang
Slik ble saken postet på Facebook-siden til «Kundeservice» - en side som hyppig sprer virale fra såkalte løgnfabrikker.
Slik ble saken postet på Facebook-siden til «Kundeservice» - en side som hyppig sprer virale fra såkalte løgnfabrikker. Skjermbilde: Facebook

Mandag 9. juli delte Facebook-siden «Kundeservice» en sak fra nettstedet Ukensnytt.com med tittelen «Roald (51) søkte om krisehjelp på Nav - fikk pantelapp på 2 kr av de ansatte». Saken er illustrert med bilde av en middelaldrende skjeggete mann på noe som kan se ut som et venterom, og et bilde av en pantelapp på to kroner fra Rimi Bølerlia.

I korte trekk handler saken om 51-år gamle Roald som mistet jobben som ekspeditør hos Fretex, og ba om krisehjelp hos Nav. Der fikk han en pantelapp på to kroner fra de ansatte. Hendelsen skal angivelig ha skjedd i forrige uke.

Saken oppgir ikke etternavn på Roald, men pantelappen på 2 kroner er avbildet, og viser at pantingen skjedde på Rimi Bølerlia i Oslo. En «saksbehandlingsansvarlig» i Nav, Cecilie Flessen, er også omtalt, og beklager hendelsen.

Postingen på Facebook genererte raskt sterke reaksjoner, og Faktisk.no har fått tips fra lesere som lurer på om saken er ekte. Det er hva vi skal se nærmere på i denne faktasjekken.

Butikken finnes ikke

Det mest iøynefallende med saken er selve pantelappen på to kroner. Opplysningene går igjen i tittelen og i teksten, der Roald (51) skal ha fått en pantelapp på to kroner fra de ansatte på Nav-kontoret. Bildet viser at pantelappen er fra Rimi Bølerlia.

Bølerlia ligger på Bøler i bydelen Østensjø i Oslo, og adressen til butikken er Bølerlia 52.

Som mange har fått med seg, finnes ikke butikkjeden Rimi lenger. I 2014 kjøpte Coop ICA-Norge, som inkluderte landets Rimi-butikker. I mars 2015 bestemte Coop seg for å avvikle kjedenavnene ICA og Rimi, og omgjøre butikkene til Coop.

Rimi Bølerlia ble imidlertid nedlagt i 2015 før navneendringen skjedde. Rema 1000 overtok lokalene og startet opp igjen butikk senhøsten 2015. Det har altså ikke vært noen Rimi-butikk på adressen de siste tre årene. Men pantelappen viser seg å være eldre.

Bilde fra 2013

Gjør man et bildesøk i Google på «pantelapp», dukker det samme bildet i to versjoner opp som aller første treff. Det er to bilder hobbyfotograf Kjetil Ree lastet opp til den åpne bildedatabasen Wikimedia commons 20. juni 2013. Bildet ble tatt samme dag, noe som også vises nederst på pantelappen i originalbildet, men som er kuttet bort i versjonen gjengitt i saken til Ukensnytt.com.

Bildene av pantelappen dukker opp hvis du gjør et bildesøk i Google.
Bildene av pantelappen dukker opp hvis du gjør et bildesøk i Google. Skjermbilde: Google.com

Kjetil Ree bekrefter overfor Faktisk.no at bildet er hans.

Jeg tok bildet som en illustrasjon på pantelapp og lastet det opp 20. juni 2013, klokka 21.13, ifølge loggen. Du kan se at det er mitt kjøkkenbord lappen ligger på. Jeg har aldri hørt om Ukensnytt.com, og bildet har ingenting med den saken å gjøre.

Pantelappen er altså fem år gammel, og har ingen sammenheng med historien i Ukensnytt.com.

«Feit» amerikansk blogger

Et annet sentralt element i saken er naturlig nok bildet av «Roald». Ved å laste opp bildet kan en gjøre såkalte reverserte bildesøk i tjenester som Google.com, Tineye.com og Yandex.com.

Verken Google eller Tineye var i stand til å gjenkjenne bildet, men tjenesten Yandex.com fant umiddelbart en lang rekke bilder av en identisk mann. Disse bildene ledet oss til amerikaneren Eric Hites, som blogger under navnet «Fat Guy Across America».

Han er svært aktiv på Facebook, der han begynte å blogge om hvordan han i 2015 skulle gå ned i vekt ved å sykle fra USAs østkyst til vestkyst.

Altså har heller ikke dette bildet noen sammenheng med historien om Roald og pantelappen.

Bildesøket hos Yandex.com ledet oss til mannen på bildet.
Bildesøket hos Yandex.com ledet oss til mannen på bildet. Skjermbilde: Yandex.com

Saksbehandleren finnes ikke

I saken er det en «saksbehandlingsansvarlig» Cecilie Flessen i Nav som uttaler seg. Faktisk.no har vært i kontakt med pressevakten i Arbeids- og velferdsdirektoratet. De kjenner ikke til saken, og oppgir at det ikke finnens noen med navnet Cecilie Flessen i deres oversikt over ansatte i Nav-systemet.

Direktoratet har imidlertid bare oversikt over statens ansatte i Nav-systemet. Kommunene har egne ansatte som blant annet har ansvaret for lokale tiltak og sosiale ytelser. Heller ikke i Oslo kjenner de til en Cecilie Flessen. Avdelingsdirektør Mary Ann Gursli i Bydel Østensjø opplyser at de verken har hørt om saken eller den Nav-ansatte som er omtalt.

Vi har ingen Cecilie Flessen ansatt hos oss.

Det finnes heller ingen Cecilie Flessen i de nasjonale skattelistene. Ei heller i Folkeregisteret eller Eiendomsregisteret. Mye tyder derfor på at det ikke finnes noen Cecilie Flessen i det hele tatt i Norge, og at hun er en oppdiktet person.

Ukjent for Fretex

Ifølge saken skal 51 år gamle Roald ha mistet jobben som ekspeditør hos Fretex. Fretex finner imidlertid ingen ved navn Roald som nylig har mistet jobben hos dem. Kommunikasjonssjef Trine Gjermundbo har undersøkt internt.

Vi har også vist bildet av mannen som er i saken til de vi har rukket å få fatt i, men ingen drar kjensel på ham.

Hun opplyser at Fretex har flere tusen personer innom i året på ulike attføringstiltak, og at det derfor må tas noen forbehold. I en e-post skriver hun:

Roald er ikke registrert hos oss i Oslo-området. Personopplysninger lagres ikke over tid, så der er det et lite forbehold.

Kjent løgnfabrikk

Saken skaper sterke reaksjoner på Facebook. Mange ser ut til å tro på historien.
Saken skaper sterke reaksjoner på Facebook. Mange ser ut til å tro på historien. Skjermbilde: Facebook

Nettstedet Ukensnytt.com er et relativt nytt tilskudd i rekken av norske løgnfabrikker som har dukket opp den siste tiden. 19. juni publiserte vi en egen innsiktsartikkel om disse nettstedene, som sto bak Norges mest delte saker i mai i år.

Etter at vi publiserte denne saken dukket Ukensnytt.com opp med en rekke fellesnevnere med de andre nettstedene. Nettstedet Ukensnytt.com ble registrert 22. juni og publiserer artikler som:

  • Sverige: 6 år gammel flyktning viste seg å være 35 år gammel kortvokst fra Syria
  • Mann siktet for å voldta en ku – hevdet det var en reinkarnasjon av hans døde kone
  • Rolf (82) kastet ut av eldrehjemmet da han ukentlig hadde prostituerte på besøk

Nettstedet er registrert fra Buskerud på den amerikanske tjenesten Cloudflare, som tilbyr løsninger for anonymitet. Dette er den samme tjenesten som et nettverk med andre såkalte løgnfabrikker bruker. Disse omtalte vi i en egen artikkel om at løgnfabrikker laget Norges mest delte saker i mai. Ukensnytt.com bruker også samme Google AdSense kode som disse nettstedene, som betyr at pengene for annonsevisningene på denne siden ender opp samme sted.

Nederst på nettsiden skriver Ukensnytt.com følgende:

Ukensnytt.com publiserer en lett blanding av humor, satire, og morsomme saker som oppfordrer til sosial aktivitet.

I artikkelen om Roald (51) står det imidlertid ikke noe om hvorvidt informasjonen stemmer eller ikke. Reaksjonene på Facebook viser at mange oppfatter den som ekte.

Deles via samme Facebook-side

Sakene til Ukensnytt.com deles fra Facebook-siden «Kundeservice». Dette er den samme Facebook-siden som også deler eller har delt saker fra viralsider du ikke kan stole på:

Innholdet på disse nettstedene spres flittig også i andre Facebook-sider som:

Disse kan du heller ikke stole på.

Tilsvar

Faktisk.no har sendt e-post til den oppgitte kontaktadressen til nettsiden Ukensnytt.com. Den er foreløpig ikke blitt besvart.

Faktasjekket av
Publisert
10. juli 2018 kl. 12.50
Oppdatert
11. juli 2018 kl. 10.11
Embed