Skjermdump: The Washington Times/Wayback Machine.
Publisert
8. januar 2021 kl. 13.58 av Øystein Tronsli Drabløs
Embed
Notis
Nei, ansiktsgjenkjenning beviser ikke at det var Antifa som stormet kongressen

Påstander om at det egentlig var medlemmer av den anti-fascistiske organisasjonen Antifa som stormet den amerikanske Kongressen onsdag, sprer seg på nett.

Natt til torsdag helte den konservative avisa The Washington Times bensin på bålet. De publiserte en artikkel som hevdet at et teknologiselskap som driver med ansiktsgjenkjenning, hadde identifisert flere Antifa-medlemmer blant mobben med Trump-supportere som inntok Kongressen.

Men disse teoriene er tilbakevist av en rekke uavhengige kilder, og Washington Times har nå korrigert artikkelen.

Spredt i Norge

Spekulasjonene er blant annet blitt spredt gjennom kommentarfelt og sosiale medier i Norge.

Torsdag publiserte også det alternative nettstedet Resett en artikkel om Antifa-medlemmene som skal ha infiltrert Trump-supporterne.

Både i artikkelen, og senere gjennom redaktør Helge Lurås, henviser Resett feilaktig til The Washington Post som kilde.

– Vi refererer Washington Post hvor det står at det er to stykker. Det står i artikkelen, sa Lurås under Debatten på NRK samme kveld.

Lenken i saken går imidlertid til The Washington Times, som ikke er samme avis.

– Vi korrigerte også vår artikkel da Washington Times gjorde det, og vår endring skjedde kl. 09.38 i dag, skriver Lurås i en e-post til Faktisk.no.

– Men saken vår var basert på flere kilder. I hovedak New York Post som siterte politikilder på tilstedeværelsen av Antifa, skriver Lurås videre.

Fant to nynazister

Den opprinnelige artikkelen til Washington Times er nå bare tilgjengelig i en arkivert versjon. Den baserte seg på uttalelser fra en anonymisert tidligere offiser, som hevdet teknologiselskapet XRVision hadde gjenkjent minst to kjente Antifa-medlemmer.

XRVision avkrefter imidlertid overfor Buzzfeed News at de har identifisert noen Antifa-medlemmer, og understreker at de var raskt ute med å be Washington Times trekke artikkelen.

Til faktasjekk-organisasjonen PolitiFact sier selskapet at de eneste personene som er identifisert med deres programvare, tilhører to nynazistiske grupperinger.

Ingen bevis

I tillegg til Buzzfeed og Politifact, har også USA Today, The Hill, The Washington Post og flere andre amerikanske mediehus avkreftet innholdet i Washington Times-artikkelen.

I den korrigerte utgaven har The Washington Times lagt ved en ny lenke. Den går til en artikkel i New York Post, hvor de hevder å ha snakket med en anonym kilde hos politiet, som mener å ha gjenkjent Antifa-medlemmer blant inntrengerne. Også Resett henviser til denne i sin artikkel.

Det finnes altså ingen åpne og håndfaste bevis for at medlemmer av Antifa hadde noe med stormingen av Kongressen å gjøre, og i alle fall ikke at det er knyttet til ansiktsgjenkjenning.

I denne artikkelen kan du lese mer om konspirasjonsteoriene som lå bak onsdagens opptøyer i den amerikanske hovedstaden:

Hjelp oss å spre fakta. Del denne notisen.
Publisert
8. januar 2021 kl. 13.58 av Øystein Tronsli Drabløs
Embed