NRKs omstridte korona-artikkel har spredt feilinformasjon til millioner
Illustrasjon: Øystein Tronsli Drabløs/NIAID/skjermdump.
Denne artikkelen er rundt en måned gammel og kan inneholde utdaterte opplysninger eller råd om koronaviruset.

NRK har beklaget, rettet og skrevet en omfattende oppfølger. Likevel har innholdet i deres omstridte artikkel om koronavirusets opprinnelse, spredt seg til flere millioner mennesker på nett.

«Ikke les denne om du vil få sove i kveld», skrev NRK-profil Fredrik Solvang til sine 60 000 følgere på Twitter søndag kveld.

Solvang lenket til NRK-artikkelen «Norsk forsker skaper strid om virusets opphav: – Dette viruset har ikke en naturlig opprinnelse». Artikkelen har nå over 27 000 delinger, kommentarer og reaksjoner på Facebook, ifølge analyseverktøyet CrowdTangle.

Mindre enn et døgn senere la NRK inn en omfattende rettelse og la seg flate offentlig. Det skjedde etter massiv kritikk mot artikkelens innhold, og anklager om at NRK bidro til å spre konspirasjonsteorier om at koronaviruset er menneskeskapt.

Faktisk.no har sett på artikkelens lesertall på NRK.no og undersøkt spredningen i sosiale medier. Vi har også kartlagt spredningen av en artikkel på Forbes.com, som gjenga innholdet i NRK-saken.

Undersøkelsene viser at innholdet i artikkelen er blitt spredt til flere millioner mennesker, særlig gjennom høyreradikale, vaksinekritiske og konspiratoriske miljøer og profiler. NRKs rettelse og korrigerende oppfølgersak har også nådd langt færre enn originalartikkelen gjorde.

Les vår gjennomgang av NRK-artikkelen her:

Oppfølger langt mindre lest

Ifølge NRKs lesertall, som Faktisk.no har fått innsyn i, var nesten 626 000 brukere innom artikkelen på NRK.no fra den ble publisert søndag kveld til tirsdag ettermiddag.

Merk at en bruker ikke er en unik person, men også kan være én og samme person som går inn i artikkelen fra forskjellige enheter eller nettlesere.

Mandag ettermiddag publiserte NRK en oppfølgersak med tittelen «Norske eksperter: – Ikke sannsynlig at viruset har oppstått på et laboratorium».

Tirsdag ettermiddag hadde denne saken blitt besøkt av nesten 127 000 brukere, en drøy femdel av antallet som var innom den første artikkelen.

Åtte ganger flere før rettelsen

Klokken 17:34 mandag kveld la NRK inn en omfattende rettelse i den første artikkelen. Men den nådde ikke på langt nær like mange som leste saken før rettelsen ble lagt inn.

Ut fra NRK-tallene vi har fått innsyn i, har Faktisk.no regnet ut omtrent hvor mange brukere som var inne i artikkelen før og etter at rettelsen ble lagt til.

Mens over 550 000 brukere var inne i saken før den ble rettet, var knappe 70 000 inne i perioden mellom at rettelsen ble lagt inn og tirsdag ettermiddag.

Det betyr at rundt åtte ganger så mange brukere var inne i saken før rettelsen ble lagt inn sammenlignet med hvor mange som var inne i etterkant.

Mindre engasjement

Engasjementet på sosiale medier har også vært langt lavere for oppfølgersaken sammenlignet med den første artikkelen. Mens den opprinnelige saken har fått over 29 000 delinger, reaksjoner og kommentarer på Facebook, er det tilsvarende tallet for oppfølgersaken bare rundt 970.

Data fra analyseverktøyet CrowdTangle tyder også på at engasjementet på Facebook omkring den opprinnelige artikkelen hadde avtatt kraftig før NRK la inn rettelsen. De fleste innleggene der artikkelen ble delt, ble lagt ut 7. juni.

De fleste av innleggene som ble lagt ut 8. juni, ble dessuten lagt ut før NRK publiserte sin rettelse.

Frp og norsk-russisk forum

Delingen av NRK-artikkelen har skjedd gjennom en rekke ulike grupper på Facebook.

Sett bort fra NRKs egen side, er Vestfold og Telemark Frp gruppen som har stått for størst spredning av artikkelen. De delte den med sine drøyt 6000 følgere med teksten «Norsk forsker -Covid-19 er menneskeskapt, det vil gjøre det vanskeligere å lage en vaksine som ikke er farlig.....».

I kommentarfeltet kobler flere av følgerne viruset til Kina, andre til biologisk krigføring. Enkelte uttrykker også skuffelse over at fylkeslaget har delt en artikkel som fyrer opp under konspirasjonsteorier. Fylkeslaget publiserte senere NRKs egen oppfølger i kommentarfeltet.

Andre grupper med høy spredning av artikkelen er:

  • Норвегия на русском (Norge på russisk), en gruppe tilknyttet nettsiden Russisk.org, et forum for russere i Norge.
  • Støt Læger uden sponsor, en dansk gruppe som støtter bruk av alternativ medisin og hevder å være imot «tvangsvaksinering».
  • Nordmenn som støtter Israel.

På Twitter er NRK-programleder Fredrik Solvang den største sprederen, med 534 interaksjoner. Han har også delt artikkelen på sin private Facebook-profil, hvor han har tatt selvkritikk for å ha bidratt til spredningen av artikkelen.

Engelsk versjon gikk viralt

Innholdet i NRKs sak fikk virkelig fart i sosiale medier da Forbes.com publiserte en artikkel på engelsk. Artikkelen er nå kraftig omskrevet, men den finnes i en arkivert versjon.

Den originale tittelen var «Norway Scientist Claims Report Proves Coronavirus Was Lab-Made». Selv om Forbes tok forbehold ved å skrive at den norske forskeren hevder at rapporten viser at koronaviruset ble laget i et laboratorium, var det langt fra alle som fikk med seg den nyansen.

Svært mange av dem som delte og kommenterte artikkelen, mente at den bare bekreftet det de allerede visste: At Kina lyver, og at koronaviruset egentlig er skapt av forskere i et laboratorium.

Artikkelen til Forbes gikk viralt både på Facebook og Twitter. Bare på Facebook har den så langt blitt delt over 251 000 ganger, ifølge CrowdTangle. I tillegg har den fått over 721 000 reaksjoner og nesten 264 000 kommentarer.

Til sammen utgjør det over 1,2 millioner interaksjoner bare på Facebook. I tillegg kommer rundt 70 000 interaksjoner på Twitter.

Fjernet og endret

Artikkelen er skrevet av David Nikel, som er såkalt «senior contributor» i Forbes.com. Det innebærer at han ikke er ansatt der, men lager innhold som han selv publiserer direkte på nettstedet.

Innholdet som produseres av Forbes’ nettverk av bidragsytere, gjennomgår ikke den samme kvalitetskontrollen som ordinære redaksjonelle artikler gjør før publisering. Sånn sett kan bidragsyterne sammenlignes med bloggere.

Faktisk.no har vært i kontakt med Nikel, som har oversendt våre spørsmål til Forbes. Han opplyser at dette er i henhold til kontrakten han har med dem.

Vi har blant annet stilt spørsmål om hvilket kontrollsystem Forbes har for slike bidrag, hva som var årsaken til at artikkelen ble totalt omskrevet, og om det stemmer at artikkelen ble tatt bort en periode. Vi får bare svar på det siste spørsmålet:

– Den originale artikkelen ble tatt ned slik at bidragsyteren kunne ta tak i unøyaktigheter og gjøre ytterligere undersøkelser. Den oppdaterte artikkelen har nå blitt re-publisert, skriver en talsperson for Forbes i en e-post til Faktisk.no.

Supersprederen

Faktisk.no har kartlagt hvem som har spredt Forbes-artikkelen mest. Supersprederen både på Facebook og Twitter er den omstridte briten Raheem Kassam. Han er ifølge seg selv mest kjent for å ha vært sjefredaktør for Breitbart i London og nærmeste rådgiver for daværende leder av UK Independence Party (UKIP) og Brexit-profil Nigel Farage.

Av britiske medier og akademikere har Kassam blitt beskrevet som en «alt-right-profil». Han forsøkte å bli leder i UKIP, som i følge Store norske leksikon kan knyttes til ekstrem nasjonalisme og høyrepopulistisk innvandringsskepsis. Nettstedet Breitbart er knyttet til det amerikanske alt-right-miljøet, og har fått mye kritikk for å spre rasistisk innhold og konspirasjonsteorier.

Da Kassam delte Forbes' artikkel med sine nesten 400 000 Twitter- og Facebook-følgere, skrev han bare «Oh...». Det skapte over 9600 interaksjoner på Facebook og mer enn 15 700 interaksjoner på Twitter.

Kassam topper dermed listen over dem som har spredt Forbes-artikkelen mest både på Facebook og Twitter.

Politiker fra Texas

Faktisk.nos undersøkelser viser at de som har lyktes best i å spre Forbes-artikkelen, i overveiende grad hører til miljøer som er kjent for å spre feilinformasjon. Dette gjelder særlig på Facebook. På Twitter er bildet noe mer blandet.

På Facebook har den amerikanske politikeren Sid Miller fått nest flest reaksjoner, kommentarer og delinger, etter Raheem Kassam.

Miller er landbrukskommissær i Texas, og har ifølge New York Times tidligere delt konspiratoriske innlegg som knytter milliardæren og investoren George Soros til demonstrasjonene etter George Floyds død. Miller skal blant annet ha skrevet at Soros betalte demonstrantene for å ødelegge landet, ifølge Texas Tribune.

De ti gruppene og sidene som har skapt mest engasjement rundt Forbes-artikkelen har til sammen nesten 3,7 millioner følgere, ifølge tall fra CrowdTangle.

Merk at noen av dem kan ha overlappende følgermasser, noe som tilsier at det reelle antallet artikkelen ble delt med fra disse gruppene og sidene, kan være noe lavere.

Vaksinemotstandere og pro-Trump

I tillegg til Kassam og Miller, skapte artikkelen mye engasjement i diverse Facebook-grupper:

  • Reopen USA, en gruppe for personer som er imot smitteverntiltakene som er blitt innført i USA.
  • 4biddenknowledge, en gruppe som er styrt av Billy Carson, som blant annet har skrevet sakprosaboken «Compendium of the Emerald Tablets», der han beskriver og tolker tavler som angivelig er skrevet av «et urgammelt vesen ved navn Thoth fra Atlantis», ifølge beskrivelsen av boka på Amazon.
  • Collective Action Against Bill Gates. We Won't Be Vaccinated!, en gruppe som sprer konspirasjonsteorier om Microsoft-gründer Bill Gates, og om vaksiner.

I tillegg skapte artikkelen mye engasjement i grupper for folk som støtter USAs president Donald Trump, samt i grupper knyttet til den konspirasjonsteoretiske QAnon-bevegelsen. Tilhengere av denne bevegelsen tror blant annet at en global elite motarbeider Trump, skriver avisen The Guardian. I tillegg tror flere QAnon-tilhengere at medlemmer av denne eliten bedriver rituelt barnemisbruk, og at koronaviruset er en del av et komplott.

I Coronavirus Emergency Response Bangladesh ble Forbes-artikkelen kritisert kraftig før den ble korrigert, og flere brukere mente den var i strid med etablert vitenskap.

YouTube-personligheter og QAnon

Også på Twitter er det Raheem Kassam som har fått flest likerklikk og retweets på delingen av Forbes-artikkelen:

I tillegg til Raheem Kassam har en sammensatt gruppe Twitter-profiler skapt mye engasjement rundt Forbes-artikkelen:

  • KEEM (@KEEMStar), som driver YouTube-kanalen DramaAlert, der han legger ut videoer om krangler og konflikter mellom sosiale medier-personligheter. Kanalen har 5,5 millioner abonnenter
  • Mykie (@GlamandGore), som driver Youtube-kanalen Glam&Gore. Kanalen, som handler om sminke, har 3,94 millioner abonnenter.
  • Jordan Sather (@Jordan_Sather), en Youtube-personlighet som også selger eller reklamerer for kosttilskudd. Kanalen hans, «Destroying the Illusion», har til sammen 227 000 abonnenter og legger jevnlig ut konspiratoriske videoer om vaksiner og QAnon-bevegelsen.
  • Avi Yemini (@OzraeliAvi), skal tidligere ha omtalt seg selv som talsperson for den britiske anti-islamske aktivisten Tommy Robinson, som Faktisk.no tidligere har skrevet om. Yemini har en YouTube-kanal med 379 000 abonnenter, der han publiserer videoer med titler som «TROLLING Climate Change Protesters».

Faktisk.no har spurt Forbes hva de synes om at deres artikkel har bidratt til å spre feilinformasjon til så mange mennesker. Det har de ikke svart på.

Svarer ikke på spørsmålene

Heller ikke NRK har svart Faktisk.no på dette spørsmålet, eller på spørsmålet om hvilket ansvar NRK som allmennkringkaster har for å unngå spredning av konspirasjonsteorier.

Fagredaktør for Nyhetsdivisjonen i NRK, Marius Tetlie, har i stedet sendt en generell uttalelse på e-post til Faktisk.no:

– Disse tallene understreker hvor viktig det er at vi hele tiden er bevisste på at vi skal være faktaorienterte, balanserte og raskt rette feil når det er grunnlag for det.  Arbeidet med å gjøre rettelser og lage en oppfølgersak ble påbegynt mandag morgen. Vi var opptatt av å gi god eksponering av oppfølgersaken med forskere og andre som kritiserte Birger Sørensens funn. Den lå som et av hovedoppslagene på nrk.no i mange timer.

– Det var også viktig for oss å legge inn en tydelig rettelse i toppen av den opprinnelige artikkelen. Vi har gode rutiner for kvalitetssikring, men i denne saken gjorde vi imidlertid ikke en god nok jobb. Som vi har understreket og formidlet både gjennom NRK og i andre medier burde saken vært bedre balansert.

Endringer
mode_edit
11. juni 2020 kl. 11.25

Korrigerte sitat fra Kassams Twitter-melding. Han skrev «Oh...», ikke «Oh?».

Embed
Hjelp oss å spre fakta. Del denne artikkelen.