Faktisk.

SAS utsatt for falsk presse­mel­ding og nettside

En falsk pressemelding om at SAS varsler rettslige skritt mot Russland, er sendt til flere norske lokalaviser. Lenke til en falsk SAS-nettside spres i et høyreradikalt miljø på Twitter.

Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix.

Klokken 18:57 tirsdag 18. februar ble det sendt ut en falsk pressemelding som utgir seg for å komme fra SAS. Pressemeldingen har selskapets logo og påstått avsender er pressesjef i SAS, John Eckhoff. I pressemeldingen står det blant annet:

Denne falske pressemeldingen ble sendt til norske lokalaviser tirsdag kveld.
Etter visningen av vår reklamefilm «What is truly Scandinavian» har ekstremistiske grupper lansert et angrep på vårt selskap basert på hatefull retorikk.

Vi har grunn til å tro at angrepet på denne reklamefilmen var organisert og styrt av et nettverk med profesjonelle aktører finansiert og styrt av politiske ledere i den Russiske Føderasjon.

Det svenske telefonnummeret som er oppgitt er ikke til SAS' pressekontakter verken i Sverige eller Norge. Faktisk.no har forsøkt å ringe nummeret, uten å få svar.

Pressemeldingen ble sendt fra e-postadressen press@fly-sas.world. Dette er ikke e-postadressen til presseavdelingen i SAS. Faktisk.no fikk svar fra denne adressen først etter at denne artikkelen var publisert. Se svaret lenger nede.

Ukjent for SAS

Pressesjef i SAS, John Eckhoff, var ikke kjent med den falske pressemeldingen da Faktisk.no kontaktet han.

– Den er åpenbart falsk, og det har norske redaksjoner oppdaget, sier han.

Ingen norske redaksjoner har så langt gått på limpinnen og publisert påstandene i pressemeldingen.

– Kommer SAS til å gjøre noe med den falske pressemeldingen?

– Det kommer vi til å vurdere, svarer Eckhoff, som ikke ønsker å utdype hva det innebærer.

Her kan du lese mer om reklamefilmen SAS lanserte forrige uke:

Nyopprettet nettside

Den falske pressemeldingen ble blant annet sendt til Halden Arbeiderblad, som tipset Faktisk.no om saken. Også enkeltansatte i Bergensavisen, MittLillestrøm, Jærbladet, Haugesunds Avis og Avisa Nordland fikk pressemeldingen direkte tilsendt i går kveld.

Avisa Nordhordland opplyser at de fikk den falske pressemeldingen sendt til redaksjonens e-postadresse.

I e-posten som ble sendt til Halden Arbeiderblad, er det en lenke til nettstedet fly-sas.world. Det ser ved første øyekast ut til å være SAS' egen hjemmeside:

Skjermbilde fra fly-sas.world.

Her kan man lese en engelsk versjon av den falske pressemeldingen. Nettsiden har kopiert en rekke elementer fra den offisielle hjemmesiden til SAS. Det er også dit man kommer hvis man klikker på fanene på den falske nettsiden.

Ifølge DomainBigData ble nettstedet opprettet 18. februar, altså samme dag som den falske pressemeldingen ble sendt ut. Domenet nettsiden ligger på, har en IP-adresse i Sveits, mens registreringen skal ha skjedd i Borjomi i Georgia.

Oppdatert med «satire»

Faktisk.no fikk svar fra de anonyme personene som står bak nettsiden først etter at denne artikkelen var publisert.

– Vi protesterer mot begrepene «falsk nettside» og «falsk pressemelding», skriver de.

Mens Faktisk.no har stilt spørsmål på norsk, er svarene skrevet på engelsk. Det opplyses at den falske pressemeldingen er sent til «et antall engelsk- og norskspråklige aviser».

– Siden dere bevisst tolker dette satireprosjektet som en ekte SAS-nettside, har vi nå oppdatert siden med en satireadvarsel, står det i e-posten.

Etter at denne artikkelen ble publisert, har det blitt lagt til en advarsel om satire på den falske nettsiden. Skjermbilde fra fly-sas.world.

– Målet med denne parodien var å understreke den latterlige forestillingen SAS hadde om at det sto russiske interesser bak det høye antallet «tomler ned» og andre reaksjoner på den opprørende videoen deres.

Personene bak den falske pressemeldingen og nettsiden skriver videre at de var av den oppfatning at følgende avsnitt ville fjerne enhver tvil om at det var snakk om en parodinettside:

En av våre ansatte ble personlig angrepet på grunn av en setning han fremførte der han nevnte sine nordiske forfedre.

Anonym Twitter-bruker

Lenken til det falske nettstedet har blitt delt av flere på Twitter. Den første delingen Faktisk.no har funnet, ble gjort klokken 21:23 fra kontoen «SyrupGoldstein». Da hadde det gått to og en halv time siden pressemeldingen ble sendt til Halden Arbeiderblad.

Den mest aktive Twitter-brukeren i denne saken er imidlertid «Grzegorz Brzęczyszczykiewicz», som har delt adressen til det falske nettstedet i en rekke tråder på Twitter. «LOL! Is this satire? It's so close to the actual position of SAS, it's hard to know», skrev brukeren klokken 21:40 tirsdag kveld.

Skjermbilde fra Twitter.

Kontoen ble opprettet i november 2019, og har bare ni følgere. Grzegorz Brzęczyszczykiewicz er ifølge Wikipedia et fiktivt navn på filmkarakteren Franciszek Dolas fra den polske komedien «Hvordan jeg startet andre verdenskrig».

Faktisk.no har vært i kontakt med Twitter-brukeren. I en melding skriver vedkommende at «vi ser nettsiden som et åpenbart satirenettsted». Når Faktisk.no spør hvem «vi» er, er svaret at «vi synes det er morsommere hvis det ikke er kjent»·

Høyreradikal lederskikkelse

Bare fire minutter etter at «Grzegorz Brzęczyszczykiewicz» sendte sin første tweet, tvitret også norske Tore Rasmussen om det falske nettstedet. «Is this a parody site?» spurte Rasmussen, som har #boycottsas etter navnet sitt på Twitter.

Skjermbilde fra Twitter.

Rasmussen var tidligere en lederskikkelse i den høyreradikale gruppen Generasjon Identitet. I 2018 ble han nektet innreise til Storbritannia fordi britiske myndigheter ifølge Aftenposten mente at holdningene hans representerte en «alvorlig trussel» mot landet.

I et intervju med det alternative nyhetsnettstedet Document, har Rasmussen uttalt seg om sin fortid i den nynazistiske organisasjonen Vigrid:

– Jeg var 13 år ble jeg introdusert til nasjonalsosialisme, og da jeg var 17 år ble jeg med i Vigrid. (...) Jeg var en tenåring, og tok ungdomsopprøret mitt alt for langt.

Faktisk.no har vært i kontakt med Rasmussen på Twitter. Han svarer at han ikke har noe å bidra med.

Krever unnskyldning fra SAS

11. februar opprettet Rasmussen en underskriftskampanje for å få SAS til å komme med en offentlig unnskyldning for å ha «angrepet skandinavisk identitet, kultur og historie» i reklamefilmen sin. Da denne artikkelen ble publisert hadde 1700 personer signert.

I en oppdatering til underskriftskampanjen skrev Rasmussen om den falske SAS-hjemmesiden. Han takket en av dem som hadde signert for tipset, og ba folk om å retweete «Grzegorz Brzęczyszczykiewicz».

Både den falske SAS-siden og underskriftskampanjen til Rasmussen ser ut til å ha blitt spredd av et knippe høyreradikale på Twitter.

Blant kontoene som har delt lenken til den falske SAS-siden finner vi blant annet brukeren Char, som påstår å være «veteran fra C’ville». C’ville er antakelig en henvisning til de nynazistiske demonstrasjonene i Charlottesville i USA, der en ung kvinne ble drept da en av demonstrantene kjørte en bil inn i en folkemengde.

Vipps oss

Ønsker du mer fakta i hverdagen?

Tips oss

Vet du om noe vi bør faktasjekke?