Innsikt: Løgnfabrikker laget Norges mest delte saker i mai
Dette manipulerte bildet er hovedillustrasjon på Rene Klevelands blogginnlegg om Smirnoff-is.
Foto: Skjermbilde / Renekleveland.blogg.no

Bergenseren Rene Klevelands blogginnlegg om at du kan bli full av iskrem med sprit var Norges mest delte sak i mai. Ingen nettsteder hadde like høye delingstall som løgnfabrikken Dagmagasinet.com.

To norske nettsteder med flere likhetstrekk hadde aller størst «suksess» med å få sine saker spredd forrige måned. Saker om hai i Stavanger, om at du får bot om du går med utenlandsk flagg på 17. mai og om at du snart kan spise deg full på Smirnoff-is, bidro til at Klevelands blogg og Dagmagasinet.com var de to nettstedene i Norge med aller høyest delingstall per sak i mai.

Begge sidene er fulle av usanne historier.

På topplisten til Storyboard

Storyboard er en norsk nettjeneste som analyserer delinger og spredning i sosiale medier. De fleste medier ser på deres lister for å vurdere hvilke saker som for øyeblikket sprer seg mest.

Listen under viser hvilke 20 nettsteder som hadde flest delinger i snitt per sak i sosiale medier i mai:

Nettstedet Dagmagasinet.com hadde i mai soleklart flest delinger per sak. På andreplass ligger bloggen til Rene Kleveland.

Det var 18 saker som førte Dagmagasinet.com til topps på lista til Storyboard. I snitt ble sakene der delt 4255 ganger. Per sak er det nesten ti ganger mer enn det VG oppnådde i mai.

Faksimile: Storyboard.mx

Til sammenligning hadde VG flere enn 2100 delte artikler i mai. For Klevelands del førte 24 blogginnlegg til over 40 000 delinger. Hvert innlegg han postet ble i snitt delt 1668 ganger.

Dagmagasinet og Klevelands blogg hadde altså få artikler, men oppnådde svært høye delingstall på disse.

For ingen hadde totalt sett flere delinger i sosiale medier enn VG i mai. Men også på total-listen ligger de løgnaktige nettsidene på nivå med store norske regionale medier.

Dagmagasinet.com er på 18. plass, på nivå med Tønsbergs Blad og Nordnorskdebatt.no. Bloggen til Rene Kleveland er på 28. plass, like bak Fedrelandsvennen og rett over Nationen.

Til sammenligning hadde VG flere enn 2100 artikler på lista. I snitt ser vi at VG-artiklene ble delt 445 ganger.

Tull om «Smirnoff-is»

Rene Kleveland produserte også den enkeltsaken som ble mest delt i Norge i mai: «I sommer kan du bli full på krone-is fra smirnoff som inneholder 37.5% alkohol».

I blogginnlegget står det at iskremen, som har en alkoholprosent på 37,5, vil være å få tak i hos både Vinmonopolet og i kiosker denne sommeren.

Foto: Skjermdump/Renekleveland.blogg.no

I mai ble saken delt 31 524 ganger i sosiale medier. Kommunikasjonsrådgiver i Vinmonopolet, Marie Steffens, avviser at en slik iskrem er på vei ut i butikkene:

– Krone-is finnes ikke hos oss. Det som finnes er noen saftis med svært lav alkoholprosent, som du kan fryse ned hjemme.

I blogginnlegget til Kleveland står det at iskremen også skal selges i kiosker.

– Norske kiosker har ikke lov til å selge alkohol, sier Steffens.

Feil om brennmaneter

Flere nettsteder sprer artikler med lignende innhold. 25. april publiserte vi i Faktisk.no en faktasjekk av en påstand publisert på nettstedet Norsk Naturinformatikk.

«Rekordmange gigantiske brennmaneter inntar norskekysten i sommer», skrev de, og viste til kilder som ikke eksisterer.

Havforskningsinstituttet kunne fortelle at de aldri har fått rapporter om at maneten portugisiske krigsskip har blitt registrert i norske farvann.

Vi konkluderte med at påstanden var helt feil:

Feil om flagg på 17. mai

Rundt tre uker senere, 11. mai, publiserte vi en faktasjekk av en påstand publisert på nettstedene Dagmagasinet.com og Viralstarz.com.

Her ble det skrevet at man kom til å få 4500 kroner i bot dersom man gikk med utenlandsk flagg på 17. mai. Også i denne saken var flere kilder og sitater diktet opp.

Delt fra samme sider

Det finnes flere fellesnevnere for de nevnte sakene og nettstedene:

  • Både saken fra Norsk Naturinformatikk og saken publisert på Dagmagasinet og Viralstarz, er delt fra en Facebook-side som heter «Kundeservice».
  • Ingen av nettstedene har egne Facebook-sider.
  • Alle domenene er opprettet i 2018.
  • Samme selskap står for designet av sidene.
  • I begge sakene vises det til kilder og sitater som ikke finnes.

I denne artikkelen skal vi se nærmere på hvem som står bak disse nettstedene og hvilken kobling som finnes til andre nettsteder, slik at du kan unngå å bli lurt.

Domener

Ifølge tjenesten DomainTools ble domenet NorskNaturInformatikk.com opprettet 23. april 2018.

IP-adressen nettstedet er registrert på, tilhører en server som også innehar 26 andre nettsteder. Blant disse er Astmaallergidrammen.no og Canariavisen.no, men også:

  • Creepy.no
  • Creepysaker.no
  • Gratisbloggdesign.no
  • Renekleveland.com
  • Smashradio.no
  • Toppmag.com
  • Vatodesign.com
  • Viralstarz.com
  • Intelo.no

Mannen bak VatoDesign er Leo Victor Lunde (28) fra Gol i Buskerud. Han sto tidligere oppført som designer av Viralstarz, og er ansvarlig for innholdet på Creepy.no.

På nettsiden til Creepysaker.no står det at nettsiden er en del av Tiz.no, som publiserer virale historier. Dersom man forsøker å klikke på lenken til Tiz.no, viderekobles man til Viralstarz.

Dagmagasinet har en grafisk utforming på nettsiden sin, som ligner på utformingen til Dagbladet.
Dagmagasinet har en grafisk utforming på nettsiden sin, som ligner på utformingen til Dagbladet. Foto: Skjermdump / Dagmagasinet.com

På nettsiden til Dagmagasinet.com finnes et menyvalg som heter «Snarveier». Der finnes to valg: Én lenke til Viralstarz og en lenke til Creepy.no.

Nettstedet Dagmagasinet.com har jobbet for å skjule hvem som egentlig står bak siden. Men nettstedet var tidligere registrert på gateadressen der Leo Lunde bor. Dagmagasinet.com og ble opprettet 17. april i år på serveren intelo.no, tilhørende en 26-åring fra Troms.

Denne personen er også kontaktperson for to nettsteder som er registrert av Leo Victor Lunde.

Vi i Faktisk.no har gjentatte ganger henvendt oss til 26-åringen, men han har ikke besvart våre henvendelser. 30. mai i år slettet han register-informasjonen om at intelo.no er registrert på ham.

Flyttet etter én dag

Dagmagasinet.com ble bare værende på norsk server i én dag, før det ble flyttet til den amerikanske tjenesten Cloudflare, som tilbyr løsninger for anonymitet.

19. april ble dataene om hvor siden er registrert, gjemt bort via en amerikansk anonymitetstjeneste.

I slutten av mai ble Dagmagasinet.com lagt ned, og et nytt nettsted opprettet. På Dagmagasinet.com står det nå:

Dagmagasinet har flyttet på grunn av folk uten humor!! Besøk Nyhetsbildet.com.

På Nyhetsbildet.com er det verken oppgitt hvem som driver siden eller «om oss»-info. Det er oppgitt en e-postadresse for kontakt, men når Faktisk.no sender e-post dit, kommer den i retur med beskjed om at den ikke kan leveres.

Med begrunnelse i de nye EU-reglene om personvern (GDPR), har den amerikanske tjenesteleverandøren til disse sidene nå sluttet å publisere informasjon om hvem som registrerer nettsider.

Nyhetsbildet.com er registrert etter denne regelendringen. Derfor er det ikke oppgitt hvem som er har registrert siden, men den ble opprettet 27. mai i Lundes hjemfylke Buskerud.

– Jeg står ikke bak innholdet

Faktisk.no har vært i kontakt med Lunde. I en e-post skriver han:

Slik ser LinkedIn-profilen til eieren av Vato Design ut.
Slik ser LinkedIn-profilen til eieren av Vato Design ut. Foto: Skjermdump / LinkedIn
Jeg ber om at jeg som privatperson ikke blir omtalt i saken da jeg ikke har noe med innholdet på disse sidene å gjøre. Jeg har kun gjort en venn og blogger en tjeneste og installert Wordpress for vedkommende. Jeg har bedt om at Vato Design fjernes fra installasjonene. Hva gjelder innholdet har jeg ingen kommentar utover at jeg ikke står bak dette innholdet.

På LinkedIn står han imidlertid oppført som redaktør for nettinnhold i Creepy.no og redaktør og webansvarlig for Tiz.no, som nå heter Viralstarz.

Faktisk.no har i en annen e-post til Leo Victor Lunde etterspurt informasjon om hvem som står bak innholdet på Viralstarz og Nyhetsbildet (tidligere Dagmagasinet), og gjør han oppmerksom på at han per i dag er eneste fellesnevner, i form av å ha opprettet domenene. Lunde svarer:

Det er riktig at jeg har hjulpet en venn og blogger med oppsett av nettsidene Dagmagasinet.com og Nyhetsbildet.com. Som dere kan se av oppslag i Whoisregisteret velger vedkommende å være anonym. På bakgrunn av dette har jeg ikke anledning til å oppgi personalia eller annen informasjon om vedkommende.

Videre bekrefter han at han selv står for innholdet på Creepy.no og Creepysaker.no, men at artiklene her bare omhandler historier om spøkelser, hjemsøkte steder og lignende. Lunde påpeker at han også huser en rekke andre sider, som nettsidene til Refluksforeningen og Astma- og allergiforbundet Drammen.

Det er riktig at jeg laget selve Wordpress-installasjonen på sidene, men dette har jeg gjort for mange, rett og slett fordi jeg liker å lage nettsider.

Bloggeren fra Bergen

Bloggeren Rene Kleveland er som nevnt mannen bak saken om at du i sommer kan spise deg full på Smirnoff is. Bergensmannen forteller at han kjenner Lunde som en som er opptatt av spøkelseshistorier.

Foto: Skjermdump / Side2.no

Renekleveland.blogg.no beskriver han seg selv slik:

Norges beste blogger. Solbrun og perfekt kropp. Blogger ikke akkurat om knekkebrød og klær jeg har fått i posten som alle de andre hundre tusen bloggerne gjør. 80.000.000 visninger på nett. Love blogging! Følg meg for spenning i hverdag. Legg meg til som venn på Facebook, du vil ikke angre. Ellers, tusen takk for at du er innom bloggen. Bergens stolthet.

Han omtaler delingstallene for Dagmagasinet.com som «sykt høye» og er også godt fornøyd med de høye delingstallene til sin egen blogg.

– Alt jeg skriver er satire, det vet jo alle, sier han til Faktisk.no.

– Vet virkelig alle det?

– Det er selvfølgelig mange som ikke vet det. Men det er jo bare morsomt. Mange vet at det er satire, men så er det selvfølgelig mange som tror på det også. De lettlurte blir lurt. De får ikke is med Smirnoff i sommer.

– Du kaller det satire, men noen vil kalle det du driver med for løgn.

– Det er jo opp til dem, men hvis de tror at en is med Smirnoff kan fryse er det opp til dem.

Han avviser at det er han står bak Dagmagasinet.com.

– Dagmagasinet er ikke meg. Jeg har en side som heter Toppmag.com og så har jeg bloggen min.

– Vet du hvem som står bak Dagmagasinet.com?

– Nei, men flere av de sakene jeg skriver på bloggen min blir skrevet på nytt av Dagmagasinet. De skriver dem litt om. Men det er det mange som gjør. Det er en haug med sider og blogger som tar det jeg skriver og så skriver de det litt om. Det er fordi jeg får en haug med lesere på det meste jeg skriver på bloggen min.

– Du synes ikke det er dumt at andre rapper stoffet ditt?

– Jeg bryr meg ikke. Jeg skriver det jeg skriver. Og det er jeg som får flest lesere.

Han forteller om en gammel artikkel der han skrev at man ville få virus på PC-en dersom man byttet profilbilde til bilde av en sjiraff. Dette profilbildet ble plutselig veldig populært i 2013.

– Jeg tror det var to millioner som leste den saken. Jeg har sagt mange ganger at det er satire, men det hjelper ikke. Folk vil lese det.

Kleveland vil ikke si hva han tjener på aktiviteten sin, utover at det er mindre enn 600 000 kroner i året.

Konkurs

Etter begjæring fra kemneren i Bergen, ble Rene Andresen Kleveland slått personlig konkurs i 2015. Enkeltmannsforetaket «Flis og Maling Rene Kleveland» var da registrert på ham, men ifølge konkursboets innberetning til Bergen Tingrett har Kleveland oppgitt at det aldri var noen aktivitet i dette selskapet.

Han fortalte derimot til boet at han siden 2013 har livnært seg ved blogging. Han oppga også at han etter skatt har tjent rundt 5000 kroner i måneden på dette.

Felles pengestrøm

Inntekter fra annonsesalg via Google føres basert på en såkalt Google AdSense-kode som ligger gjemt på hver nettside. Følgende nettsteder har identisk annonse-kode:

  • nyhetsbildet.com
  • creepysaker.no
  • dagmagasinet.com
  • viralstarz.com
  • toppmag.com

Det betyr at annonseinntektene til disse sidene går til samme person eller firma. Leo Lunde har bekreftet å stå bak creepysaker.com og Rene Kleveland har bekreftet å stå bak toppmag.com.

Alle disse sidene er også knyttet til samme konto i sporingsverktøyet Google Analytics. Det betyr at det er samme person(er) som holder oversikt over trafikk på disse sidene. Lunde og Kleveland har foreløpig ikke besvart en henvendelse om disse fellesnevnerne.

Etablerte nytt nettsted

Etter at vi publiserte denne saken første gang 18. juni, har det dukket opp et nytt nettsted med en rekke fellesnevnere med nettstedene nevnt over. Nettstedet ukensnytt.com ble registrert 22. juni og har allerede startet å publisere artikler. Så langt har de blant annet skrevet om:

  • Sverige: 6 år gammel flyktning viste seg å være 35 år gammel kortvokst fra Syria
  • Mann siktet for å voldta en ku – hevdet det var en reinkarnasjon av hans døde kone
  • Rolf (82) kastet ut av eldrehjemmet da han ukentlig hadde prostituerte på besøk

Det nye nettstedet er også registrert fra Buskerud på den samme amerikanske tjenesten som sidene nevnt tidligere i denne artikkelen. Ukensnytt.com bruker også samme Google AdSense kode, som betyr at pengene for annonsevisningene på denne siden ender opp samme sted. Rene Kleveland og Leo Victor Lunde har så langt ikke besvart vår forespørsel om dette.

Deles via samme Facebook-side

Tirsdag 15. mai lå bloggen til Kleveland på 16. plass på «Topplisten» og 7. plass på «Bloggtoppen til Blogg.no, med 5444 lesere.

Blogginnleggene deles av samme Facebook-side, «Kundeservice», som deler saker fra Nyhetsbildet, Toppmag, Norsk Naturinformatikk, Viralstarz og Dagmagasinet.

Slik ser Facebook-siden «Kundeservice» ut. Det finnes både en norsk og en dansk variant når man søker på Facebookj.
Slik ser Facebook-siden «Kundeservice» ut. Det finnes både en norsk og en dansk variant når man søker på Facebookj. Foto: Skjermdump/Facebook.com/kundeservice.no

På Facebook-siden deles i all hovedsak artikler fra Nyhetsbildet.com, Topmag.com og Rene Klevelands blogg. Den siste uken er blant annet disse innleggene delt på siden:

  • «Håkon (15) gikk opp 96 kg på 6 mnd. ved å spille Fortnite – spilte 17 timer dagen», hentet fra Nyhetsbildet.com
  • «Forskning viser at menn bør ta alt husarbeid slik at kvinner kan sove og slappe av», hentet fra bloggen til Rene Kleveland.
  • «Lanserer ny nesespray for kvinner som gjør deg kåt i 24 timer, inneholder viagra», hentet fra bloggen til Kleveland.
  • «Etterlyser mann som glemte igjen 1500 kondomer på Bergen lufthavn Flesland», hentet fra Nyhetsbildet.com.

Viralsider

Etter at Faktisk.no publiserte faktasjekken av påstanden om at du får bot hvis du går med utenlandsk flagg på 17. mai, har flere skrevet at Dagmagasinet og Viralstarz er satirenettsteder.

Slik omtaler de seg selv:

  • Nyhetsbildet: «Nyhetsbildet.com publiserer en lett blanding av humor, satire, og morsomme saker som oppfordrer til sosial aktivitet».
  • Dagmagasinet: «Dagmagasinet ønsker å fylle hverdagen med humor og nyheter. En lett blanding av morsomme og spennende saker som engasjerer og oppfordrer til sosial aktivitet».
  • Viralstarz: «Tiz.no ønsker å fylle hverdagen til leserne på Internett med rørende og fantastiske saker fra sosiale medier. Med en lett blanding av personlige meninger og saker som engasjerer og oppfordrer til følelser og latter, ønsker vi å underholde deg. Vi drifter også nettstedet Creepy.no – Sjokkerende Historier, som dekker overnaturlige, sjokkerende og utrolige historier».
  • Toppmag.com: «Norges beste nettmagasin med alt det beste fra internett samlet på en og samme nettside. Her får du daglig tonnevis med oppdateringer fra hva som skjer på nettet».
  • Norsk Naturinformatikk: «Din kilde til informasjon om norsk natur og dyreliv».
  • Creepy.no: «Creepy.no oppdateres daglig med sjokkerende historier. Her finner du alt fra paranormale fenomener til sjokkerende vitenskap og skremmende fakta. I motsetning til de fleste såkalte 'virale nyhetsider' som publiserer rørende dyrehistorier og pusekatter, fokuserer vi på engasjerende, ofte skremmende og sjokkerende historier. Dette gjør at vi skiller oss ut fra den stadig voksende mengden virale nettsider. Innholdet på Creepy.no er ment å engasjere og fascinere».

Creepy.no skriver at de alltid forsøker å verifisere kildene de bruker, men at de ikke kan garantere at alle fakta som presenteres er faktabaserte. De samarbeider med en rekke partnere som leverer underholdning: Smashradio.no, Netfun.no og Tiz.no (nå Viralstarz).

Oppgir høyere tall

Inne i artiklene publisert på Dagmagasinet og Viralstarz kan man ofte se en delingsknapp der det oppgis hvor mange ganger den aktuelle artikkelen er delt. Dette er et verktøy som kan kjøpes av selskapet Mashshare.

Selskapet oppgir selv at både delinger, kommentarer og likerklikk er med i tellingen. Likevel er det all grunn til å være skeptisk til om engasjementet og delingene av artiklene er så omfattende som det som fremgår hos Dagmagasinet og Viralstarz.

Storyboard.mx leverer en tjeneste der det er mulig å se hvor mye enkelte sider er delt i sosiale medier. Tjenesten er mye brukt i norske redaksjoner, og listen over toppsaker i sosiale medier regnes som en autoritativ oversikt over hvilke saker som er dagens mest delte i sosiale medier.

23. mai hentet Faktisk.no inn tall fra Storyboard over antall delinger, kommentarer og reaksjoner på et utvalg saker publisert hos Dagmagasinet og Viralstarz. Disse dataene sammenlignet vi med delingstallet som nettsidene selv oppgir:

Oversikten viser at nettsidene oppgir langt høyere delingstall enn det Storyboard opererer med. Unntaket er saken «Går du med utanlandsk flagg på 17. mai får du 4 500 kroner i bot». Denne saken ble utvilsomt delt, kommentert og likt svært mye i dagene før 17. mai.

Selv om det er god grunn til å være skeptisk til delingstallene Dagmagasinet.com og Viralstarz.com oppgir, er det ikke tvil om at Dagmagasinet.com og bloggen til Rene Kleveland er svært mye delt.

– Utnytter andres merkevare

Etter at Faktisk omtalte den oppdiktede historien om at du kan få bot med å gå med utenlandsk flagg på 17. mai, reagerte Dagen-redaktør Vebjørn Selbekknavnevalget til det alternative nettstedet. Til Medier24.com sa han følgende:

Dette er parasitter som utnytter andres merkevarer for å spre fake news. Det er noe vi har særdeles lite til overs for. Det er ikke første gang noen har lagt seg nært opptil Dagen-navnet, og vi vil gjøre alt vi kan for å stoppe det.

Han fulgte opp:

Vi er allerede i gang juridisk for å forsøke å stoppe et slikt nettsted, og vi vil gjøre det samme her. 

Nå er Dagmagasinet flyttet over til ny adresse, ifølge nettsiden selv skyldes flyttingen «folk uten humor». Nå henvises leserne til Nyhetsbildet.com, som ble opprettet 27. mai. Selbekk opplyser til Faktisk.no at flyttingen ikke er foranlediget av noe initiativ fra dem.

Dagmagasinets logo og grafiske utforming var til forveksling lik Dagbladets logo og grafiske utforming. Heller ikke Dagbladet har foretatt seg noe overfor Dagmagasinet, opplyser nyhetsredaktør Frode Hansen.

Tull om hai i Stavanger

På den nye siden, Nyhetsbildet.com, fortsetter tilsynelatende den samme praksisen.

28. mai ble artikkelen «Da vennegjengen fra Stavanger skulle fiske og bade dukket denne gigantiske haien opp (se video)», publisert. Øverst i en artikkelen ligger en video med tittel «Gigantisk hai i Stavanger». Samme saken ble noen dager tidligere publisert på Dagmagasinet.com.

Videoen er imidlertid ikke tatt opp i Stavanger. Det er en redigert og forfalsket versjon av en video en amerikansk bruker har postet på på YouTube. Stavanger Aftenblads Byas-redaksjon avslørte bløffen etter få timer.

Forsker ved Havforskningsinstituttet, Claudia Junge, sier følgende til Byas:

Det er ingen bekreftet observasjon av en hvithai i Norge, noensinne.

Vandrehistorie

Samme dag publiserte Nyhetsbildet.com også artikkelen «Therese og Gudrun skulle kose seg med kebab etter fjelltur – inneholdt sæd».

Saken inneholder ingen kildehenvisninger, ingen stedshenvisninger og heller ingen etternavn på de involverte. Det står at Mattilsynet tidligere har meldt om funn av sæd i kebab.

Dette er ikke riktig. I 2015 begynte usannheter om dette å spre seg med et slikt omfang at Mattilsynet selv så seg nødt til å gå ut og fortelle at de ikke har funnet sæd i kebab. De kaller dette en «kjent vandrehistorie».

Styr unna

Oppsummert kan vi fastslå at en rekke svært populære og mye delte nettsteder og Facebook-grupper sprer oppdiktede historier. Et miljø som inkluderer bloggeren Rene Kleveland fra Bergen og webdesigneren Leo Victor Lunde fra Gol er sentrale i å etablere og drifte nettsider som sprer disse historiene.

Flere av nettstedene hevder at de driver satire. Noen ganger er det enkelt å fastslå at det som skrives åpenbart ikke er sant. Andre ganger er det ikke like lett å se.

Innholdet på disse nettstedene er ikke til å stole på:

Innholdet på disse nettstedene spres flittig på flere Facebook-grupper. Det som spres her er heller ikke til å stole på:

Endringer
mode_edit
25. juni 2018 kl. 12.57

Byline til Jari Bakken er lagt til.

mode_edit
25. juni 2018 kl. 12.53

Bolken under mellomtittel «Etablerte nytt nettsted» er lagt til. Dette handler om det nyetablerte nettstedet ukensnytt.com. Listen over hvilke nettsteder du bør styre unna, er også oppdatert med dette nye nettstedet.

mode_edit
19. juni 2018 kl. 12.41

Avsnittet med undertittel «Felles pengestrøm» er lagt til.

mode_edit
19. juni 2018 kl. 10.12

Over den første tabellen sto det først slik:

«Listen under viser hvilke 20 nettsteder som hadde flest delinger i sosiale medier i hele mai:»

For å presisere bedre hva tabellen viser er dette endret til:

«Listen under viser hvilke 20 nettsteder som hadde flest delinger i snitt per sak i sosiale medier i mai:»

Embed
Hjelp oss å spre fakta. Del denne artikkelen.