Endringer

Vi synes du skal kunne kikke oss i kortene. Derfor har alle våre faktasjekker og artikler en endringslogg. Denne oppdateres med endringer som er større enn enkle skrivefeil. Du finner loggen her, og nederst i hver enkelt sak. Du kan også abonnere på endringsloggen som en RSS-strøm, eller lese mer om rettelser og klager.

Hvem styrer egentlig «Folkeopprøret mot klimahysteriet»?
mode_edit
25. februar 2020 kl. 08.03

Endret setningen «Faktisk.nos gjennomgang av innleggene til viser også følgende:» til «Faktisk.nos gjennomgang av innleggene til administratorene og moderatorene på «Folkeopprøret» viser også følgende:».

Nei, Petter Stordalen har ikke blitt rik på Bitcoin Billionaire
mode_edit
21. februar 2020 kl. 09.54

Rettet «Mind Craft-skaperen» til «Minecraft-skaperen» i artikkelens siste setning.

SAS utsatt for falsk pressemelding og nettside
mode_edit
19. februar 2020 kl. 19.46

La til svar fra de anonyme personene bak den falske pressemeldingen og nettsiden.

mode_edit
19. februar 2020 kl. 14.12

Oppdatert med flere redaksjoner som har mottatt pressemeldingen. Endret fra «Også enkeltansatte i Bergensavisen og MittLillestrøm fikk pressemeldingen direkte tilsendt i går kveld» til «Også enkeltansatte i Bergensavisen, MittLillestrøm, Jærbladet, Haugesunds Avis og Avisa Nordland fikk pressemeldingen direkte tilsendt i går kveld».

mode_edit
19. februar 2020 kl. 12.36

Endret «tirsdag 18. januar» til «tirsdag 18. februar».

mode_edit
19. februar 2020 kl. 12.33

Endret:

E-posten er sendt direkte til enkeltansatte, og ikke til redaksjonenes felles e-postadresser.

Til:

Avisa Nordhordland opplyser at de fikk den falske pressemeldingen sendt til redaksjonens e-postadresse.

mode_edit
19. februar 2020 kl. 12.32

Endret:

Også ansatte i Bergensavisen og MittLillestrøm fikk pressemeldingen tilsendt i går kveld.

Til:

Også enkeltansatte i Bergensavisen og MittLillestrøm fikk pressemeldingen direkte tilsendt i går kveld.

mode_edit
19. februar 2020 kl. 12.27

Endret:

Faktisk.no har forsøkt å komme i kontakt med Rasmussen på Twitter. Han har foreløpig ikke svart.

Til:

Faktisk.no har vært i kontakt med Rasmussen på Twitter. Han svarer at han ikke har noe å bidra med.

Nei, «Erik» gikk ikke fra arbeidsledig til millionær på 8 uker
mode_edit
18. februar 2020 kl. 18.22

La til dette avsnittet:

Etter at denne faktasjekken ble publisert, har Faktisk.no blitt kontaktet av Petter Larsson, journalist i Aftonbladet. Det er hans bylinebilde som er brukt i den falske VG-artikkelen. Svensken hadde blitt tipset av flere venner i Norge, og har også tidligere opplevd å bli misbrukt i svindelforsøk.

Nei, antall voldsanmeldelser økte ikke med 16,4 prosent mellom 2015 og 2019
mode_edit
11. februar 2020 kl. 17.43

Etter at denne faktasjekken ble publisert har Aftenposten rettet sin artikkel om PODs tall. Følgende setning er derfor endret:

Tallet ble også gjengitt i en artikkel i Aftenposten.

Ny formulering er:

Tallet ble opprinnelig gjengitt i Aftenposten, men etter at denne faktasjekken ble publisert, har artikkelen blitt rettet.
Viser 10 av 349 endringer.