22. januar 2019
Nei, Skam-Tarjei har ikke tjent millioner på bitcoin-program
Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Påstand
Denne 17 år gamle gutten kjøpte et nytt hus til moren sin etter å tjent titalls millioner kroner hjemmefra.
Konklusjon

Tarjei Sandvik Moe, kjent for rollen som Isak i Skam, er den siste av en rekke kjente mennesker som blir utnyttet i falske nyhetsartikler for å lure deg til å registrere deg for et bitcoin-program.

Den falske artikkelen, forkledd som en Dagbladet-sak, er oppspinn.

Venner lar ikke venner tro på usannheter. Del fakta.
Gjennomgang

I en sponset Facebook-post spres det nå en lenke til en artikkel som ser ut som den er fra Dagbladet. Der er det bilde av skuespiller Tarjei Sandvik Moe, mest kjent for rollen som Isak i tv-serien Skam. Bildet av Moe hentet fra en gang han gjestet TV 2-programmet «God morgen Norge».

Ifølge artikkelen har den populære skuespilleren stilt opp på tv-programmet og fortalt om hvordan han brukte penger fra morens bankkort som innskudd og for å tjene nok penger til å kjøpe en ny Xbox-konsoll, men så skal inntjeningen ha gått over all forventning. Men akkurat hvor bra det tilsynelatende gikk, er det motstridende opplysninger om.

I overskriften står det at han tjente «millioner» og at han kjøpte nytt hus til moren. Lenger ned i saken står det at 2000 kroner vokste til 63 005 kroner.

Visuelt lik Dagbladet

Dette er bare én av opplysningene i saken som tyder på at artikkelen er falsk.

Den ser ut som en Dagbladet-artikkel, med Dagbladets logo og fonter. Ansvarlig journalist for saken er «Redaksjonen, Hegnar.no». Dette kunne vært tilfelle i en ekte Dagbladet-artikkel, for Dagbladet og Hegnar.no utveksler artikler.

Men adressen til nettstedet er ikke Dagbladet.no, men i stedet serveren Afillicircle.com

Alle artikler som publiseres under merkevaren Dagbladet har adresse som inkluderer Dagbladet.no eller db.no. Artikler fra andre nettsteder, som dinside.no og kk.no kan også bli publisert på Dagbladets forside, men når du går inn på artikkelen har de logoer og innpakning fra sine respektive nettsider.

Falsk navn

Hovedillustrasjonen er hentet fra da Tarjei Sandviks Moe besøkte TV 2-programmet «God morgen Norge», men i artikkelen heter personen Eivind, og det oppgis ikke noe etternavn.

Alle lenker i saken går til det samme nettstedet, nemlig til der du registrerer deg for å kjøpe bitcoin-programmet. Dette gjelder også lenkene til andre «Dagbladet-saker» i bunnen av artikkelen.

Artikkelen er skrevet i en så entusiastisk hyllende tone at det er grunn til å bli skeptisk. Seriøse medier bruker til vanlig et mer nøkternt språk, særlig nå de omtaler et kommersielt produkt. Det står:

Alle på showet, inkludert de produksjonsansatte, ble umiddelbart imponert over hvor enkelt det var å tjene penger. Plattformen tar seg av all tradingen helt automatisk, og fordi prisen på Bitcoin er svært volatil, finnes det utallige muligheter til å tjene penger.

Avviser

Via sin agent, Aleksandra Mandic, bekrefter skuespiller Tarjei Sandvik Moe at han aldri har snakket om et bitcoin-programmet på «God morgen Norge».

– Han har ikke noe med Bitcoin-Code å gjøre og han brukes her i falsk markedsføring. Ingen ting av dette stemmer, skriver Mandic i en e-post.

I den oppdiktede historien står det at programleder Vår Staude i løpet av programmet registrerte seg som bruker av Bitcoin-Code, og i løpet av åtte minutter vokste innsatsen på 2000 kroner til hele 3942 kroner.

Programleder Vår Staude har tidligere sagt til Faktisk.no at alt som er skrevet på slike falske sider om bitcoin på «God morgen Norge» er oppspinn. Hun har også avkreftet at hun har investert i noe bitcoin-program.

Et mønster

Dette er nemlig ikke første gang det publiseres saker om at gjester i programmet hennes har tjent store penger. Både investor Idar Vollvik, shippingmilliardær John Fredriksen, oljefondsjef Yngve Slyngstad, komiker Kristan Valen, finansminister Siv Jensen og statsminister Erna Solberg har blitt utnyttet i svært liknende historier.

Disse historiene har sett ut som CNN- og NRK-artikler. Alle med det formål å narre leseren til å registrere seg for bitcoin-programmet.

Første gang Faktisk.no omtalte bitcoin-annonser forkledd som ekte journalistikk var da vi fortalte om hvordan fysikkgeniet Stephen Hawking ble misbrukt i annonser laget for å lure norske nettbrukere.

Falsk kontaktinfo

Den falske artikkelen om SKAM-Tarjei er publisert på domenet affilicircle.com. På hovedsiden deres er det norsk og engelsk tekst om hverandre. Det oppgis fire navn på «our team», men bare et felles telefonnummer og en felles e-postadresse for kontakt. Ringer vi nummeret er det bare et raskt opptattsignal. Og en e-post har så langt ikke blitt besvart.

Bildesøk av de fire personene i «our team» viser at de samme bildene er å finne på en rekke andre nettsider for tjenester i blant annet Russland, India og Brasil.

Domenet affilicircle.com ble registrert 9. desember i fjor, og i likhet med hva som har vært tilfelle for domenene til de tidligere falske nyhetsartiklene om bitcoin, har personene bak affilicircle.com gjemt seg bak en anonymiseringstjenesten Whoisguard protected, som er registrert i Panama.

Selve serveren ligger i en skytjeneste levert av Linode, et selskap registrert i New Jersey, USA.

Flere av de tidligere liknende falske bitcoin-nyhetsartiklene har ligget på domener som vi har sporet til en malaysisk statsborger. Da Faktisk.no snakket med ham i oktober i fjor, avviste han å ha noe med innholdet på sidene å gjøre. Han leide bare ut serverplass, var svaret.

Stadige republiseringer

De falske nyhetsartiklene om andre kjente nordmenn har det siste året dukket opp på en rekke adresser som etterlikner ekte nyhetssteder. I løpet av det siste året har Faktisk.no registrert slike falske artikler på 24 ulike domenener. Alle artiklene er på norsk eller har innhold rettet mot nordmenn.

Flere av adressene er ikke lenger aktive. De har blitt opprettet for å virke en periode og så blitt stengt ned. Selv om adressene varierer og de falske nyhetsartiklene er noe forskjellige, er formålet med artiklene det samme: Å få nordmenn til å registrerer seg for produktene Bitcoin-Code eller Bitcoin Revolution.

Spres med Facebook

Facebook brukes aktivt til å spre innholdet. Den siste artikkelen om SKAM-Tarjei blir sponset på Facebook fra brukerkontoen JDL Business Today. Trykker du på «info and adds»-menyen til venstre på denne siden, står det at annonsen for tiden spres i «ditt område»:

Facebook har flere ganger merket disse sidene som falske, og vist til Faktisk.no sine artikler. Bakmennenes svar på dette ser ut til å være kontinuerlig republisering på nye url-er og i litt ny innpakning.

Twitter brukes også i spredningen. I likhet med registreringen av affilicircle.com, ble også Twitter-kontoen @ArpinKrista registrert i desember i fjor.

Så langt har hun tvitret mye kattebilder og visdomsord, men hun sponser også Twitter-meldinger i norske feeder. Nylig har hun(?) sponset en falsk CNN-artikkel med mye av det samme innholdet som i den falske Dagbladet-artikkelen om SKAM-Tarjei.

Lenken til den falske CNN-artikkelen går via Smartanance.com som har gjemt sine bakmenn på akkurat samme måte som Affillicircle.com

Denne falske CNN-artikkelen ligger på domenet Top-topic.co - opprinnelig et colombiansk domene, men dette kan være brukt fra hvor som helst i verden.

Oppsummert

Den falske Dagbladet-artikkelen om hvordan «Eivind» tjente store beløp på et bitcoin-program er oppdiktet.

Artikkelen er forkledd som en Dagbladet-artikkel, men redaksjonen i avisen har ingenting med denne artikkelen å gjøre.

TV 2s «God morgen Norge» har aldri hatt omtale av dette produktet.

Saken er illustrert med skuespiller Tarjei Sandvik Moe, kjent fra rollen som Isak i SKAM. Han har ingenting med bitcoin-produktet å gjøre og har aldri snakket om bitcoin på «God morgen Norge».

Saken med SKAM-Tarjei er den siste i en rekke slike oppdiktede nyhetssaker laget for å narre norske brukere til å registrere seg for to ulike bitcoin-program.

Bakmennene bruker sponsing på Facebook og Twitter for å spre disse oppdiktede artiklene i Norge.

Endringer
mode_edit
22. januar 2019 kl. 14.12

Skrevet om på avsnittet om Faktisk.no sitt samarbeid med Facebook. Disse to setningene ble slettet: «Faktisk.no samarbeider med Facebook om å begrense spredningen av desinformasjon og oppdiktede historier på plattformen. Disse sakene er blitt registrert som oppdiktede i Facebooks systemer etter hvert som vi har oppdaget dem».

Faktasjekket av
Facebook

Denne faktasjekken er del av vårt samarbeid med Facebook.

Publisert
22. januar 2019 kl. 13.32
Oppdatert
22. januar 2019 kl. 15.00
Embed