Innsikt: En dårlig sommer for løgnfabrikkene
Ilustrasjonsfoto: Lise Åserud / NTB scanpix

Oppdiktede saker fra såkalte løgnfabrikker ble spredd langt mindre i sommer. I mai var en oppdiktet artikkel om iskrem med alkohol Norges mest delte sak. I juli og august var løgnfabrikkene ute av delingstoppen.

I en artikkel publisert i juni skrev vi om den sterke posisjonen til såkalte løgnfabrikker i Norge. Dette er nettsteder som produserer oppdiktede historier og sprer dem i sosiale medier som Facebook.

Mai var en svært «god» måned for disse nettstedene. Saken som ble aller mest delt i sosiale medier i Norge i mai var en usann artikkel om at du snart kunne kjøpe Smirnoff-iskrem i kiosker og på Vinmonopolet. Nettstedet som hadde flest delinger av sine saker var nettsiden Dagmagasinet.com. I snitt ble artiklene herfra delt 4256 ganger.

At Dagmagasinet.com endte på delingstoppen var delvis takket være en artikkel om at du ville få 4500 kroner i bot hvis du gikk med utenlandsk flagg på 17. mai.

Informasjonen stemte ikke, men påstanden spredte seg til både Sverige og Polen.

Hvordan har det gått?

Hvordan har det gått med løgnfabrikkene i sommer? Klarte de å holde seg på delingstoppen?

Vi har hentet inn delingstall for sommermånedene fra tjenesten Storyboard. Dette er et av verktøyene de fleste store mediene bruker til å måle spredning i sosiale medier.

Oversikten viser at viralnettsteder og alternative nyhets- og aktivistnettsteder har overtatt posisjonen som produsenter av Norges mest delte saker.

I mai var løgnfabrikkene Dagmagasinet.com og Renekleveland.blogg.no på toppen av lista. Dersom man ser på tall for sommermånedene under ett, er slike nettsteder nå ute av listen.

I stedet er topplasseringen overtatt av viralnettstedet Newsner. De produserer og sprer klikk- og delingsvennlige kuriositeter på løpende bånd. Stor spredning i sosiale medier er selve formålet med innholdet deres.

Grunn til å være skeptisk

Høyt oppe ligger også viralnettstedene Sosialnytt.com og Onlinenytt.com som publiserer samme type stoff: Hardt vinklede saker de plukker opp fra norske og internasjonale nettsteder. I det siste har de publisert saker som:

  • «Kronprinsesse Mette-Marit ble overrasket – Da hun møtte sin ukjente søster! Hun viser henne stolt frem til folket!» Saken handler om at kronprinsessen møtte en navnesøster, altså en annen kvinne som heter Mette-Marit.
  • «Han later som at han spiser kattematen – se kattens reaksjon!».
  • «Tre menn ropte sjikanerende ord etter 22-åring på gaten. Det skulle få konsekvenser».

Disse nettstedene har til felles at de ikke oppgir navn på verken redaktør eller journalisten som har skrevet saken. De er heller ikke med i de norske presseorganisasjonene, og skriver ikke at de følger norske presseetiske normer.

Selv om det er grunn til å være skeptisk til de nevnte viralsidene, er de ikke løgnfabrikker. Generelt driver de ikke med ren oppdikting.

Tradisjonelle topper totalt

De innvandringskritiske nettstedene Rights.no og Document.no, samt kampanjegruppen «Med Israel for fred» oppnådde også høye delingstall på sine artikler.

Mange kontroversielle nettsteder ligger altså i toppen av delingslisten for sommeren 2018, mens løgnfabrikkene som vi omtalte før sommeren har forsvunnet ut.

Hvis vi ser på antallet delinger totalt, er det tydelig at det er tradisjonelle medier som oppnår flest delinger over tid. De publiserer også et betydelig høyere antall artikler. Tydeligst er dette om vi ser på NRK. I juni, juli og august fikk statskanalen 3,6 millioner delinger, men disse er fordelt på flere tusen saker.

Enkeltsaker

Hvordan ser tallene ut dersom vi tar for oss de mest delte enkeltartiklene, i stedet for de mest delte nettstedene?

I mai var fire artikler fra løgnfabrikkene inne på listen over landets 50 mest delte saker. I juni var det tre slike saker på topplisten. Etter dette har det skjedd et skifte: Verken i juli eller i august havnet slike artikler på topplisten.

19. juni publiserte vi i Faktisk.no en artikkel om de høye delingstallene til de såkalte løgnfabrikkene. Artikkelen ble republisert av blant annet NRK og Dagbladet.

Samtidig varslet Facebook at de øker innsatsen for å redusere spredningen av falske nyheter. Ifølge produktsjef i Facebook, Tessa Lyons, støtter de seg både på samarbeid med faktasjekkorganisasjoner og på automatiserte prosesser for å redusere spredningen av nettsteder som gang på gang sprer feilinformasjon.

Facebook har foreløpig ikke svart Faktisk.no på spørsmål om de har foretatt seg noe konkret for å dempe spredningen av artikler publisert av norske løgnfabrikker.

Løgnfabrikker

Som Faktisk.no dokumenterte i juni er personer fra Bergen og Gol tilknyttet flere av de norske løgnfabrikkene, enten gjennom design, domener eller Facebook-sider. Typisk for disse nettstedene er at de oppstår, skifter navn og legges ned i et relativt høyt tempo.

Her er statusen til løgnfabrikkene vi omtalte i juni:

  • Dagmagasinet.com: Nedlagt.
  • Nyhetsbildet.com: Omdirigerer til Aftenstidende.com.
  • Viralstarz.com: Har ikke publisert noe nytt på fire måneder.
  • Toppmag.com: Nedlagt.
  • Renekleveland.blogg.no: Har ikke publisert noe nytt siden 28. juni.
  • Norsknaturinformatikk.com: Nedlagt.
  • Ukensnytt.com: Siste artikkel på forsiden ble publisert i juli.

Flere av nettsidene eksisterer altså ikke lenger, men det har i samme periode oppstått et nytt nettsted som driver på akkurat samme måte. Aftenstidende.com publiserer jevnlig oppdiktede saker. I august skrev de om Greta (92) som blir kastet ut av sykehjemmet fordi det skal bli asylmottak.

Tilsvarende skrev de om at snus med smak skal bli forbudt fra 1. oktober.

Nettstedet skriver at de publiserer humor og satire. Flere av sakene de publiserer er åpenbart oppdiktet. Artiklene over har imidlertid lite med humor å gjøre. Historien om 92-åringen stemmer ikke og bildene som brukes er stjålet fra andre nettsider. Det omtalte pleiehjemmet eksisterer ikke og det gjør heller ikke avdelingslederen som presenteres som kilde i saken.

Heller ikke saken om at snus med smak vil bli forbudt har rot i virkeligheten.

Spres med Facebook

Facebook-sidene Rebix, Kundeservice og René Klevelands blogg har til sammen 19 000 følgere på Facebook. Daglig sprer disse sidene oppdiktede historier og memer der følgerne oppfordres til å like, dele og tagge.

Selv om spredningen av sakene fra disse sidene ser ut til å ha blitt begrenset, er det fortsatt all grunn til å være svært skeptisk til det som publiseres der.

Embed
Hjelp oss å spre fakta. Del denne artikkelen.