6. august 2018
Nei, snus med smak blir ikke forbudt fra 1. oktober
Foto: Vidar Ruud, NTB-SCANPIX
Påstand
Snus med smak blir forbudt – fra 1. oktober trekkes over 60 snus-merker fra markedet
Konklusjon

Det er ikke vedtatt noe forbud mot snus med smakstilsetning, og det foreligger heller ikke noe forslag om dette fra Stortinget eller regjeringen. Intervjuet med helseministeren er oppdiktet, og det finnes ingen organisasjon som heter «American Tobacco Coalition». Nettstedet som har publisert saken er del av et norsk nettverk av løgnfabrikker.

Venner lar ikke venner tro på usannheter. Del fakta.
Gjennomgang

Faktisk.no har fått flere henvendelser om en artikkel fra et nytt nettsted som heter «Aftenstidende.com». I artikkelen, som i skrivende stund har fått over 2000 kommentarer, 800 reaksjoner og over 300 delinger på Facebook, slås det fast at snus med smak blir forbudt fra 1. oktober.

I tittelen står det: «Snus med smak blir forbudt – fra 1. oktober trekkes over 60 snus-merker fra markedet».

I artikkelen står det at det nye forbudet ble vedtatt av Stortinget før ferien, og at det fra 1. oktober 2018 vil bli forbudt med «all sus med smakstilsetning, enten disse inneholder nikotin eller ikke».

I artikkelen gjengis en rekke sitater fra helseminister Bent Høie (H) som angivelig støtter forbudet. Det gjør imidlertid ikke «produktansvarlig Karl Gustav Andreassen i American Tobacco Coalition», som angivelig vurderer søksmål mot staten.

Tror på artikkelen

Reaksjonene tyder på at de fleste går fem på og tror på artikkelen.
Reaksjonene tyder på at de fleste går fem på og tror på artikkelen. Skjermbilde: Aftenstidende.com

Reaksjonene og kommentarene til artikkelen på Facebook, og måten den deles på, viser at svært mange tror det er en ekte nyhet. Mange gir skarpt uttrykk for sinne og frustrasjon over forbudet.

Alle de synlige kommentarene under saken bekrefter dette inntrykket, og det samme gjør tekstene når folk deler saken videre.

Svært få ser ut til å ha oppdaget at en etter å ha scrollet seg forbi kommentarfeltet, en rekke annonser og to felt med andre saker, finner teksten «Aftenstidende publiserer humor og satire hver dag».

Det er ingenting ved selve saken og dens utforming som minner om satire, eller som på noen måte klargjør at opplysningene ikke er virkelige.

Finnes ikke forbud

Et raskt Google-søk på «smakstilsatt snus» viser at ingen andre medier omtaler at et slikt forbud trer i kraft. Det finnes imidlertid en sak fra 12. februar 2015 på VG-nett, der det spekuleres i at nye regler kan ende med et slikt forbud en gang i fremtiden. Men altså ingen nyheter om at et slikt forbud nå innføres, over tre år senere.

Når vi kontakter Helse- og omsorgsdepartementet, får vi følgende svar fra seniorrådgiver Vibeke Kaasi Eilertsen i kommunikasjonsenheten:

Helseministeren har ikke medvirket til saken, og innholdet i saken er fullstendig feilaktig. Det er ikke vedtatt noe forbud mot snus med smak, og noe slikt er heller ikke foreslått.

Nettstedet har altså diktet opp intervjuet med helseminister Høie. De har forøvrig diktet rundt feil minister. I januar i år ble Åse Michaelsen (Frp) utnevnt til den nyopprettede stillingen som eldre- og folkehelseminister. Ifølge departementet har hun overtatt ansvaret for tobakkspolitikken i Norge.

Diktet opp produktansvarlig

I artikkelen er det en annen navngitt person som uttaler seg, produktansvarlig Karl Gustav Andreassen i American Tobacco Coalition. Ifølge Aftenstidende.com vurderer organisasjonen å saksøke staten, og har sendt saken videre til sine jurister.

Et Google-søk på «American Tobacco Coalition» gir ingen relevante treff. Det finnes ikke noen organisasjon ved det navnet.

Et søk på navnet «Karl Gustav Andreassen» gir bare seks treff på Google. Det eneste som omhandler tobakksprodukter, er artikkelen fra Aftenstidende.com. De fem andre er fra slektsgranskningssider.

En kan derfor slå fast at både organisasjonen og produktansvarlig Karl Gustav Andreassen er oppdiktede.

Nettverk av løgnfabrikker

Facebook-siden «Kundeservice» er en sentral distributør i nettverket av løgnfabrikker. Du kan ikke stole på det som deles.
Facebook-siden «Kundeservice» er en sentral distributør i nettverket av løgnfabrikker. Du kan ikke stole på det som deles.

Nettstedet ble registrert i Buskerud så sent som 30. juli i år. Navnet og logoen kan til forveksling minne om Aftenposten eller Stavanger Aftenblad - kjent som Aftenbladet på nett.

Går man på forsiden til nettstedet finner man ingen informasjon om hvem som står bak. Ingen av sakene er daterte, og de har heller ingen oppgitte artikkelforfattere. Bare ved å klikke seg inn i den lovpålagte personvernserklæringen, finner vi en mailadresse som oppgis å være kontaktadresse. Så langt har ikke Faktisk.no fått svar på henvendelser.

Nettstedet bærer alle kjennetegn som finnes for en klassisk løgnfabrikk:

  • Sensasjonelle overskrifter laget for å skape frykt eller oppstandelse.
  • Artiklene er dårlig oversatt fra utenlandske artikler eller kopiert fra norske.
  • Eksperter og intervjuer er diktet opp.
  • Utstrakt bruk av illustrasjonsbilder tatt i andre sammenhenger eller stjålet fra andre medier.
  • Man finner ikke den samme informasjonen på andre nyhets- eller nettsteder.
  • Nettstedet har et navn som assosieres med ekte nyhetsformidlere.
  • Journalisten er ikke navngitt.
  • Det er ikke oppgitt noen redaktør.
  • Det finnes ingen kontaktinformasjon til redaksjonen.

Kynisk nettverk

Aftenstidende.com er foreløpig det siste tilskuddet i et større nettverk av norske løgnfabrikker som har dukket opp den siste tiden. 19. juni publiserte vi en egen innsiktsartikkel om disse nettstedene, som sto bak Norges mest delte saker i mai i år.

Blant de aktive nettstedene i nettverket er Ukensnytt.com og Norsk Naturinformatikk. De bruker alle den samme Google AdSense koden, som betyr at pengene for annonsevisningene på alle de ulike nettstedene ender opp samme sted. Det er derfor stor grunn til å tro at de tilhører samme nettverk og at samme person eller personer står bak.

Også Ukensnytt.com er en løgnfabrikk som dikter opp artikler for viral spredning. 10. juli faktasjekket vi en artikkel fra dette nettstedet om «Roald (51) søkte om krisehjelp på NAV – fikk pantelapp på 2 kr av de ansatte».

Andre saker Ukensnytt.com står bak er:

  • Sverige: 6 år gammel flyktning viste seg å være 35 år gammel kortvokst fra Syria
  • Mann siktet for å voldta en ku – hevdet det var en reinkarnasjon av hans døde kone
  • Rolf (82) kastet ut av eldrehjemmet da han ukentlig hadde prostituerte på besøk

Vår forrige faktasjekk av det samme nettverket var en sak om livsfarlige blekkspruter ved norske badestrender, publisert på nettstedet Norsk Naturinformatikk 18. juli. Også dette nettstedet er en løgnfabrikk, med saker som at rekordmange gigantiske brennmaneter inntar norskekysten i sommer, og om «Ekstremt giftig veps observert i Norge».

Deles via samme Facebook-sider

Facebook-siden Rebix er med i det samme nettverket, og deler hyppig saker fra de omtalte løgnfabrikkene.
Facebook-siden Rebix er med i det samme nettverket, og deler hyppig saker fra de omtalte løgnfabrikkene. Skjermbilde: Facebook

Artikkelen fra Aftenstidende.com er delt fra Facebook-sidene «Kundeservice» og «Rebix». Dette er de samme Facebook-siden som også deler eller har delt saker fra en rekke viralsider du ikke kan stole på:

Innholdet på disse nettstedene spres flittig også i andre Facebook-siden:

Denne kan du heller ikke stole på.

Les mer om de norske «løgnfabrikkene» i vår sak fra 19. juni.

Tilsvar

Faktisk.no har henvendt seg til kontakt@aftenstidende.com uten å få svar.

Endringer
mode_edit
6. august 2018 kl. 18.25

Rettet fra «Aftenstidende.no» til «Aftenstidende.com» i første avsnitt av gjennomgangen.

Faktasjekket av
Publisert
6. august 2018 kl. 14.46
Oppdatert
6. august 2018 kl. 18.27
Embed