25. april 2019
Nei, Olav Thon har ikke investert 850 millioner kroner i bitcoin-program
Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix
Påstand
Men det er ingenting som topper det nyeste prosjektet hans som han har investert mer enn 850 millioner kroner i, og det prosjektet heter Bitcoin Code.
Konklusjon

Dette er en oppdiktet artikkel laget for å narre deg til å registrere deg for handel med et bitcoin-program.

Eiendomsmilliardær Olav Thon er misbrukt av personene bak nettsidene. Han har ikke investert noe som helst i Bitcoin Code. Tidligere har flere kjente norske personer blitt utnyttet på samme måte.

Venner lar ikke venner tro på usannheter. Del fakta.
Gjennomgang

På Facebook sprer det seg nå en falsk nyhetssak om at Olav Thon skal ha investert 850 millioner kroner i et bitcoin-program. Overskriften er:

Billionær gir tilbake til Norge med sitt siste prosjekt.

Videre står det:

Olav Thon er også velkjent for å være en av de største bidragsyterne i Norge med store pengedonasjoner over de siste 20 årene. Men det er ingenting som topper det nyeste prosjektet hans som han har investert mer enn 850 millioner kroner i, og det prosjektet heter Bitcoin Code.

Faktisk.no har tidligere omtalt at finansminister Siv Jensen, statsminister Erna Solberg, fysiker Stephen Hawking, oljefondsjef Yngve Slyngstad, shippingmilliardær John Fredriksen, investor Idar Vollvik, komiker Kristian Valen og skuespiller Tarjei Sandvik Moe har blitt utnyttet i liknende falske artikler.

Flere av artiklene beskriver hvordan kjendisene har gjestet «God morgen Norge» på TV 2, og fått programleder Vår Staude til å kjøpe bitcoin gjennom bitcoin-programmet.

Staude har avkreftet at hun noen gang har handlet med kryptovalutaen bitcoin. Dette er en digital valuta frikoplet fra landegrenser og det tradisjonelle banksystemet.

Samme mønster

Fortellingen om Olav Thon følger samme mønster. Ifølge artikkelen har han vært med på å skape et program som handler kryptovaluta bedre enn noe menneske kan klare. Det står:

Bitcoin Code er en algoritme lagd for å ta penger fra de rikeste folkene i verden og omdistribuere de inn i den norske arbeiderklassen. Dette systemet slår de finansielle markedene med en suksessrate på 80%. Dette betyr at for hver tiende handel vil man oppleve profitt på åtte av de.

Alt etter hvor mye penger du skyter inn som førsteinnskudd, vil du kunne tjene mellom 800 kroner og 40 000 kroner hver dag, hevdes det.

Så står det om hvordan Thon fortalte om dette til programleder Vår Staude på «God morgen Norge», og at Staude på direkte fjernsyn meldte seg inn i programmet og tjente 3443 kroner, bare i løpet av innslaget.

Nytt nettsted

De tidligere falske artiklene har sett ut som de er publisert av CNN, Dagbladet eller NRK.

Thon-artikkelen ligger på en side som ikke ligner noen kjent norsk nyhetsleverandør. I stedet heter siden bare «Nyheter».

Nettsiden imiterer en nyhetspublikasjon, og i spalten til høyre ligger en rekke tilsynelatende vanlige nyhetartikler. Bilder og titler er tatt fra ABC Nyheter, men om du klikker på noen av dem, kommer du rett til siden der du kan registrere deg for bitcoin-programmet.

Språket i artikkelen er såpass godt at den trolig er skrevet av en nordmann, eller enn utlending med svært gode norskkunnskaper.

Sikkerhetssjef Ola Stavnsborg hos Olav Thon gruppen sier til Faktisk.no at Thon aldri har investert i noe Bitcoin-program:

– Olav er etter hvert vant til av og til å bli misbrukt i media, noe han selvfølgelig ikke liker.  Det er svært vanskelig å stanse, men vi anmelder alltid slike saker, noe vi også har gjort denne gangen, skriver han i en e-post.

Advarte

Formålet med den falske artikkelen er å lure leseren til å registrere seg for et handelsprogram de kaller Bitcoin Revolition, Bitcoin Code eller Bitcoin Profit.

I november 2018 utstedet det østerrikske finanstilsynet en advarsel og forbød transaksjoner med Bitcoin Profit. Advarselen ble videreformidlet av det norske Finanstilsynet.

Rettes mot menn i 40-årene

Den falske artikkelen om Olav Thon blir spredd via både Google-annonser og sponsede innlegg på Facebook.

Det er flere Facebook-sider som betaler for sponsing av disse innleggene, blant annet «SDE Books», «Musicforlife» og «Cultural News».

Om man trykker på de tre prikkene øverst til høyre i Facebook-annonsen, kan man se hvilken målgruppe den er rettet mot. I dette aktuelle tilfellet er målgruppen menn mellom 40 og 50 år, som bor i Norge, men annonsen kan være rettet mot flere målgrupper.

– Bryter ikke retningslinjer

Ved å trykke på de tre prikkene kan man også rapportere inn annonsen til Facebook, dersom man mener den er en svindel eller en falsk nyhetsartikkel. Det er det flere brukere som har gjort. De har fått dette svaret:

Faktisk.no har spurt Facebook om hvorfor de mener annonsen ikke bryter noen retningslinjer. Vi har også spurt om hvorfor Facebook fortsetter å selge annonser for de falske artiklene. På den måten tjener de penger på dem, samtidig som Facebook bidrar til spredning av de oppdiktede artiklene.

Facebook har foreløpig ikke svart. Når de gjør dette vil vi legge inn svaret her.

Bakmennene kjøper også Google-annonser som de retter mot norske brukere.

Heller ikke Google Norge har foreløpig svart på spørsmål om hvorfor de aksepterer disse annonsørene.

Misbrukte journalist

Den oppgitte journalisten på den falske artikkelen er Kent Øksnes. Det finnes en journalist med det navnet, og han skriver om privatøkonomi i publikasjonen Pengenytt.

– Dette er nettsvindel. Jeg ble oppmerksom på dette da jeg ble oppringt av en representant for Olav Thon, forteller han til Faktisk.no.

Etter det har han skrevet en artikkel om svindelen for Pengenytt.

Identiske artikler

Den samme falske artikkelen om Olav Thon er publisert på flere forskjellige domener, blant annet: Earnmoneyglobal.com, 101mesh.com og Gokkw.com.

For 101mesh.com sin del, er det oppgitt både en e-postadresse og et telefonnummer. E-post fra Faktisk.no har ikke blitt besvart. Telefonnummeret går til et senter i Warsawa i Polen der det er mulig å leie midlertidig kontor. Ingen svarte da vi ringte.

På gokkw.com er det ikke oppgitt noe kontaktinformasjon.

Serverne til de tre nettstedene befinner seg fysisk i Roubaix i Frankrike, San Jose i USA og i Frankfurt i Tyskland, men det er vanskelig å finne sikker informasjon om personene bak. Alle nettadressene bruker tjenester som skjuler den virkelige identiteten til bakmennene. Muligheten for å gjemme seg på denne måten, og operere i det skjulte, ble mye større da EU-landene og Norge innførte de nye personvernreglene kjent som GDPR.

Stoler på Thon

Onsdag 10. april satt Ragnhild Skjæveland (64) hjemme på Sandnes. Hun logget seg på Facebook for å sjekke om det var noen bursdagshilsener hun kunne sende ut.

– Så så jeg det bildet fra TV 2 med Olav Thon. Han anbefalte bitcoin, og hvis Olav Thon anbefaler det så må det jo være greit, tenkte jeg.

Hun forteller til Faktisk.no hvordan hun ble lurt trill rundt fordi hun har så stor tillit til både Thon og TV 2.

– Jeg har lengte tenkt at jeg burde kjøpe bitcoin, så jeg tastet inn navn, adresse, e-post og fødselsnummer. Det var jo litt skummelt, men jeg tenkte at de trengte det for å sjekke at jeg er meg.

Men da Skjæveland skulle sette inn innskuddet de ba om på 250 euro, gikk ikke betalingen gjennom. Så ringte telefonen:

– En kvinne som snakket engelsk sa at de så at jeg hadde problemer med betalingen. Hun ville gjerne hjelpe meg. Men vi fikk det ikke til. Jeg er heller ikke så god i engelsk, og etter hvert ble jeg satt over til en annen.

Da han foreslo at Skjæveland høynet innskuddet til 500 euro begynte skepsisen å melde seg.

– Jeg spurte rett ut om dette var svindel, men han sa at det var det ikke.

Da hun la på med ham skjønte hun med en gang at hun var blitt lurt.

– At jeg, som en utdannet person, kan gå fem på bare på grunn av Olav Thon. Han er en veldig seriøs person som jeg ser opp til.

Skjæveland ringte rett til banken og sperret kortet. Hun dro ned på politistasjonen, men siden hun trolig ikke taper penger, er forsøket foreløpig ikke anmeldt. Fødselsnummeret hennes er også sperret for kredittsjekk.

Gjemmer seg

Ingen penger ble trukket fra kortet til Skjæveland før det ble sperret. Betalingstrøbbelet har trolig reddet henne.

Det norske nummeret svindlerne ringte fra er ikke oppført i noe register, men det er rapportert inn av flere som «svindelnummer» på 180.no. Skjæveland fikk også flere e-poster som oppfordret henne til å fylle ut kredittkortinfo manuelt, ta bilde av kortet og sende det inn. Noen av e-postene var på norsk.

Flere av e-postene kom fra selskapet Key Markets LTD, et postkasseselskap registrert på Marshalløyene. Nummeret på nettsiden går til Luxembourg, men er koplet fra. Betalingene er oppgitt å gå via selskapet Masterpay LTD i Aserbadsjan. Domenet Key-markets.com ble registrert i desember 2018, men den virkelige eieren har gjemt seg bak tjenesten Dynadot, som garanterer full anonymitet. Tjenesten gjør at Dynadot er oppført på all kontaktinfo.

Prøvde seg igjen

Svindlerne ga seg ikke så lett da de trodde Skjæveland var i ferd med å bli narret. Fredag 12. april ringte svindlerne på nytt til Skjæveland fra et annet norsk nummer. Også dette nummeret er uten tilkobling når Faktisk.no forsøker å ringe tilbake.

De sender også flere e-poster til Skjæveland hvor de oppfordrer henne til å oppgi bankkortinformasjonen slik at betalingen kan gjennomføres. Alle e-postene kommer fra serveren Key-markets.com, som kjøper tjenester hos den tyske internettgiganten Hetzner.de.

Celine König i Hetzner.de skriver i en e-post til Faktisk.no at de på grunn av GDPR ikke kan oppgi hvem som kontrollerer serveren e-postene er sendt fra.

Oppsummering

Det sirkulerer er rekke falske nyhetsartikler om eventyrlige gevinster ved bruk av programmene Bitcoin Revolution, Bitcoin Code eller Bitcoin Profit.

En rekke kjente norske personer er uten medvirkning blitt utnyttet i de falske artiklene. Sist ut er eiendomsmilliardær Olav Thon. Han har ingenting med bitcoin-handel å gjøre.

Formålet er å lokke lesere til å registrere seg for programmet, og i første omgang betale inn et startbeløp.

Personene bak de falske artiklene og Bitcoin-programmet gjemmer seg så godt de kan. Sporene fører til både Polen, Marshall-øyene, Luxembourg og Aserbadsjan. De falske artiklene er såpass godt formulert at personer med gode norskkunnskaper trolig også er involvert.

Endringer
mode_edit
30. april 2019 kl. 12.29

Bolken med mellomtittel «– Bryter ikke retningslinjer» er lagt til.

mode_edit
25. april 2019 kl. 08.38

I en tidlig versjon av saken sto det: «Skjæveland ringte rett til banken og sperret kortet. De anbefalte å politianmelde, og det har hun nå gjort».

Politiet anbefalte henne å ikke anmelde siden hun ikke hadde tapt penger. Derfor er teksten endret til:

«Skjæveland ringte rett til banken og sperret kortet. Hun dro ned på politistasjonen, men siden hun trolig ikke taper penger, er forsøket foreløpig ikke anmeldt».

Faktasjekket av
Facebook

Denne faktasjekken er del av vårt samarbeid med Facebook.

Publisert
25. april 2019 kl. 07.32
Oppdatert
30. april 2019 kl. 12.33
Embed